Η άλωση της Κωνσταντινούπολης - Ανεστραμμένη τάξη – Βιωματική Προσέγγιση – Ε’ Δημοτικού




 




Πλησιάζοντας προς το τέλος της σχολικής χρονιάς και για τα δικά μου διδυμάκια (μαθητές Ε’ Δημοτικού), σκέφτηκα να ετοιμάσω για αυτούς ένα μάθημα ιστορίας, οργανωμένο στο μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης και στις βιωματικές τεχνικές του θεάτρου και της δημιουργικής γραφής. Επιστρατευτήκαμε όλοι μέσα στο σπίτι -και η γιαγιά- και με βιντεοκλήση θείες και ξαδέρφια, για να διαμορφώσουμε συνθήκες τάξης. Επειδή μάλλον πήγε καλά, αποφάσισα να το δημοσιεύσω. Με προσαρμογές μπορεί να αξιοποιηθεί και στη Β’ Γυμνασίου και Β’ Λυκείου. Στο εξής όπου βλέπετε “τάξη” εννοείται το σαλόνι.

Καλό Καλοκαίρι

 

Στάδιο πριν την τάξη

Τα παιδιά παρακολούθησαν στην πλατφόρμα eme ένα διαδραστικό βίντεο. Το βίντεο ανήκει στο κανάλι SchoolForAll στο youtube κι έχει μετατραπεί σε διαδραστικό με το αντίστοιχο εργαλείο της eme. Στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να έρθουν σε μια πρώτη επαφή τα παιδιά με το πληροφοριακό υλικό της ενότητας για το ιστορικό γεγονός της Άλωσης και να απαντήσουν σε απλές ερωτήσεις κατανόησης. Συγχρόνως, επιχειρείται να διευκρινιστούν όροι όπως «λαγούμι», «τάφρος» κ.λπ. που συνθέτουν το σκηνικό της δράσης.

Το αρχικό βίντεο βρίσκεται στη διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=u0qlX9I-f_M&ab_channel=SchoolForAll

Στάδιο μέσα στην τάξη

Αρχικά λύθηκαν κάποιες απορίες ή δυσκολίες που είχαν διαφανεί στο στάδιο πριν την τάξη.

Δραστηριότητες

Διδακτική τεχνική «δυναμικές εικόνες»: Με τις εικόνες αυτές αποδόθηκε η μεταφορά των καραβιών του Μωάμεθ διά ξηράς και χρησιμοποιήθηκαν διάφορα οικιακά αντικείμενα.

Διδακτική τεχνική «ηλεκτρική καρέκλα»: Ένα από τα παιδιά κάθισε στην “ηλεκτρική καρέκλα” του Μωάμεθ. Οι υπόλοιποι του θέσαμε θέματα/ερωτήματα της μορφής: γιατί θέλεις να κατακτήσεις την Κωνσταντινούπολη, πώς σκοπεύεις να το πετύχεις αυτό, μίλησέ μας για τον στρατό σου και τον οπλισμό σου.

Διδακτική τεχνική «διάδρομος της συνείδησης»: Ένα από τα παιδιά μπήκε στον ρόλο του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, την ώρα που είχε δεχτεί την πρόταση του Μωάμεθ να παραδώσει την Πόλη. Οι υπόλοιποι γίναμε άνθρωποι του παλατιού και της πόλης (με συγκεκριμένη ταυτότητα που δημιουργήσαμε) που τον συμβουλεύαμε για όσα έπρεπε να κάνει και τι έπρεπε να απαντήσει στον Μωάμεθ.

Διδακτική τεχνική «μύγα στον τοίχο»: Όλοι έγιναν βυζαντινοί στρατιώτες που βρίσκονταν μέσα στην Πόλη. Οι στοές είχαν ήδη πλημμυρίσει και μόλις είχε φτάσει η είδηση του τραυματισμού του Ιουστινιάνη. Κινούνταν στον χώρο με τη συνοδεία μουσικής. Κάθε φορά που σταματούσε η μουσική κάποιος απαντούσε σε ερωτήσεις της μορφής: πού είσαι, τι φοράς, τι βλέπεις, τι ακούς, τι μυρίζεις, τι σκέφτεσαι, τι νιώθεις.

Διδακτική τεχνική «δημιουργική γραφή»: Διδάχτηκαν τα πολύ βασικά χαρακτηριστικά του ιαμβικού 15σύλλαβου (τόνος, συλλαβές, ημιστίχια, ομοιοκαταληξία). Όλοι μαζί στη συνέχεια γράψαμε το δικό μας δίστιχο. Στο νου μας είχαμε ότι η πόλη είχε ήδη κυριευθεί. Το δίστιχο που δημιουργήθηκε είναι:

Η νύχτα έπεσε βαριά ψηλά από την Πόλη.

Με πόνο τραγουδούσανε μες στην Ελλάδα όλοι.

Στάδιο μετά την τάξη

Δόθηκε μία τρίλιζα. Τα παιδιά θα έπρεπε να επιλέξουν 3 από τις παρακάτω εργασίες.



Είσαι ρεπόρ-τερ μέσα στον Πόλη την ώρα της πολιορ-

κίας και στέλ-

νεις το ρεπορ-

τάζ σου.

Είσαι ρεπόρ-

τερ μέσα στον Πόλη μετά την άλωση και στέλ-

νεις το ρεπορ-

τάζ σου.

Είσαι ρεπόρ-τερ στο στρατό- πεδο

των Οθω-μανών την ώρα που ετοιμάζονται για την τελική επίθε-ση και στέλ-νεις το ρεπορ-τάζ σου

Είσαι ζωγρά-φος και ζωγρα-φίζεις την πολιορ-κημένη Πόλη

Είσαι κομί-στας και δημιουργείς ένα κόμικ με θέμα τον αυτό-κράτο-ρα

Είσαι συλλέ-κτης και φτιάχ-νεις ένα κολάζ με εικόνες της Άλω-σης

Είσαι ραδιο-φωνι-κός παρα-γωγός και ετοιμά-ζεις ένα podcast για την Άλωση

Είσαι youtu-ber και φτιάχ-νεις ένα βίντεο για την Άλωση

Είσαι συγ-γραφέας και γρά-φεις τον επίλο-γο του βιβλί-ου σου, η ιστορία του οποίου διαδραματίζε-ται την εποχή της Άλω-σης

 


2 σχόλια:

Κριτήριο αξιολόγησης - Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία: Κράτος Δικαίου

                     Κείμενο 1 Άρθρο του Βασίλη Σπυριδωνίδη στην εφημερίδα Καθημερινή. Γιατί στην Ελλάδα είμαστε καχύποπτοι με τα πλαίσι...