Μαθηματικά, Ιστορία, Λογοτεχνία – Ευκλείδης και Αλεξάνδρεια - Από κοινού διδασκαλία

 



Μαθηματικά, Ιστορία, Λογοτεχνία – Ευκλείδης και Αλεξάνδρεια - Από κοινού διδασκαλία

Οι μαθητές/τριες ήδη σε προηγούμενες διδακτικές ώρες είχαν έρθει σε επαφή με τις αναγκαίες μαθηματικές και ιστορικές γνώσεις για την ευκλείδεια γεωμετρία και την αρχαία Αλεξάνδρεια.   

Δόθηκε στα παιδιά το παρακάτω σενάριο:

Με έναν μαγικό τρόπο βρέθηκες στην Αρχαία Αλεξάνδρεια και ψάχνεις να βρεις τον Ευκλείδη. Για να φτάσεις σε αυτόν, πρέπει να λύσεις σωστά κάποιους μαθηματικούς γρίφους με τη σωστή σειρά. Όταν θα φτάσεις στον Ευκλείδη, θα βρεις τον θησαυρό.  

Η τάξη ήταν χωρισμένη στα δύο. Στους δύο τοίχους υπήρχαν εικόνες της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, του Μουσείου, του Φάρου, της Αγοράς. Πάνω σε αυτές υπήρχαν καρφιτσωμένοι γρίφοι παρμένοι από την ευκλείδεια Γεωμετρία. 

Η εκπαιδευτικός/φιλόλογος έδωσε στην πρώτη ομάδα έναν φάκελο που περιελάμβανε την εξής ερώτηση: Η γνώση ζει ανάμεσα σε χιλιάδες παπύρους. Τα παιδιά έπρεπε να καταλάβουν τον γρίφο και να πάνε στην εικόνα της βιβλιοθήκης που υπήρχε στον τοίχο τους.

Το ίδιο συνέβη και με τη δεύτερη ομάδα που πήρε τον γρίφο: Αν με βρεις, θα μάθεις ότι είχα μια κρυφή αίθουσα όπου φυλάσσονταν τα πιο σπάνια χειρόγραφα.

Κανόνες του παιχνιδιού

Αν και οι δύο ομάδες πάνε στο σωστό σημείο, δηλαδή στη Βιβλιοθήκη τη συγκεκριμένη στιγμή, θα βρουν καρφιτσωμένο πάνω στη εικόνα έναν μαθηματικό γρίφο, σχετικό με τον Ευκλείδη.

Αφού συνεργαστούν και λύσουν τον γρίφο, θα έρθουν στην εκπαιδευτικό/μαθηματικό, για να δώσουν την απάντηση. Αν απαντήσουν σωστά, η εκπαιδευτικός/φιλόλογος τους δίνει τον επόμενο γρίφο για το επόμενο σημείο της βόλτας. Αν όμως απαντήσουν λάθος, η εκπαιδευτικός/μαθηματικός τους στέλνει σε νέα συνεργασία μέχρι να λύσουν σωστά τον γρίφο.

Αν πάλι δεν πάνε στον σωστό τόπο, όταν θα επιστρέψουν με τη λύση του μαθηματικού γρίφου, η εκπαιδευτικός/φιλόλογος θα τους γυρίσει πίσω να ξαναρχίσουν τη βόλτα τους από την αρχή.

Το επόμενο σημείο ήταν το μουσείο. Οι γρίφοι ήταν: 1. Οι τοίχοι μιλάνε για φιλοσοφία, μαθηματικά κι αστρονομία, ενώ απέξω ευωδιάζουν τα φυτά στον βοτανικό μου κήπο. 2. Στο άλσος μου θα βρεις έναν μεγάλο ζωολογικό κήπο και μέσα μου τις μούσες να με προστατεύουν.

Το επόμενο ο φάρος: 1. Είμαι ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου κι αγαπάω πολύ τη θάλασσα. 2. Τη φλόγα μου λατρεύουν οι ναυτικοί κι όχι άδικα ανήκω στα επτά θαύματα του κόσμου.

Το επόμενο η αγορά: 1. Σε εμένα μπορούσες να ακούσεις φωνές από όλες τις γλώσσες του κόσμου. 2. Αν σου αρέσουν τα παζάρια, είμαι το ιδανικό μέρος.

Η ομάδα που πρώτη έλυσε σωστά και τον τελευταίο γρίφο μπορούσε πια να πάει να συναντήσει τον Ευκλείδη. Σε μία γωνία της τάξης υπήρχε ένα ομοίωμα προτομής. Εκεί βρήκε τον τελικό μαθηματικό γρίφο. Σύντομα ακολούθησε και η άλλη ομάδα. Η ομάδα που έλυσε πρώτη τον τελικό γρίφο, ήταν η νικήτρια και αυτή στην οποία ανήκε ο μεγάλος θησαυρός. Πήρε λοιπόν το «μαγικό φίλτρο» - σοκολάτα  που της έδωσε ο Ευκλείδης και μεταφέρθηκε κάπου στα 1900 και άκουσε τον Αλεξανδρινό Κωνσταντίνο Καβάφη να απαγγέλει ποιήματα για τη δική του Αλεξάνδρεια. Αυτός ήταν ο θησαυρός. Βέβαια και οι ηττημένοι πήραν το δικό τους «μαγικό φίλτρο» – καραμέλα και σε λίγο ήταν κι αυτή παρούσα στην ποιητική «βραδιά» με τον Καβάφη.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Λογοτεχνία: Σχέδιο μαθήματος στο ποίημα του Γ. Ρίτσου "Κι εσύ να λείπεις" - Αξιοποίηση των τεχνικών του θεάτρου

Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Διδακτική ενότητα 13 - Επαναληπτικό

Νεοελληνική Γλώσσα – Τράπεζα Θεμάτων Β’ Λυκείου Η Θεωρία σε ένα κείμενο Δημοκρατία και τέταρτη εξουσία