Λογοτεχνία: Διδακτικό σενάριο - E. E. Cummings, κρατώ την καρδιά σου μαζί μου

 



      E. E. Cummings, κρατώ την καρδιά σου μαζί μου
κρατώ την καρδιά σου μαζί μου (την κρατώ μες
στην καρδιά μου) δεν την αποχωρίζομαι ποτέ (όπου
κι αν πάω πηγαίνεις κι εσύ, καλή μου, κι ό,τι γίνεται
από μένα μόνο είναι δικό σου έργο, αγαπημένη μου)
δεν φοβάμαι
καμία μοίρα (γιατί εσύ είσαι η μοίρα μου, γλυκιά μου) δεν θέλω
κανέναν κόσμο (γιατί ομορφιά μου εσύ είσαι ο κόσμος μου, ο αληθινός) και είσαι εσύ
ό,τι από πάντα σημαίνει ένα φεγγάρι
κι ό,τι ένας ήλιος πάντα θα τραγουδάει είσαι εσύ

Διδακτικό σενάριο

Θέμα: Η αγάπη μέσα από την ποίηση, τη μουσική, τον κινηματογράφο και τη ζωγραφική

1. Κάθε μαθητής/τρια σκέφτεται «τι θα κρατούσα μέσα στην καρδιά μου». Το γράφει ανώνυμα σε ένα μικρό χαρτάκι και το ρίχνει μέσα σε ένα κουτί. Ο/η εκπαιδευτικός διαβάζει το περιεχόμενο κι έτσι αποκαλύπτεται τι θεωρούν πολύτιμο τα παιδιά.

2. Ο/η διδάσκων/ουσα διαβάζει το ποίημα. Οι μαθητές κλείνουν τα μάτια και προσπαθούν να το «δουν» σαν εικόνα. Κατόπιν μοιράζονται τις εικόνες που φαντάστηκαν.

3. Η τάξη χωρίζεται σε 3 «σταθμούς εργασίας»: Σταθμός Συναισθημάτων: Οι μαθητές/τριες γράφουν ποια συναισθήματα νιώθει το ποιητικό υποκείμενο και ποια συναισθήματα νιώθουν οι ίδιοι/ες.  Σταθμός Γλώσσας: Μελετούν τις παρενθέσεις, την απουσία κεφαλαίων, τις επαναλήψεις και τη λειτουργία τους μέσα στο ποίημα. Σταθμός Συμβόλων: Ερευνούν τη σημασία του φεγγαριού και του ήλιου.

4. Η τάξη χωρίζεται σε 3 μεγάλες ομάδες:

Ομάδα Α: Ακούει το τραγούδι «Μικρή Πατρίδα», μελετά πώς παρουσιάζεται το θέμα του έρωτα και της αγάπης σε αυτό και προχωρά σε συγκρίσεις με το ποίημα του Κάμμινγκς.

Ομάδα Β: Κάνει το ίδιο, αφού παρακολουθεί κάποια αποσπάσματα από την ταινία «Πολίτικη Κουζίνα» (αυτά που έχουν σχέση με τον παιδικό έρωτα των πρωταγωνιστών).

Ομάδα Γ: Ασχολείται με το ίδιο θέμα μέσα από τη μελέτη των ζωγραφικών έργων το φιλί του Γκούσταφ Κλιμτ, οι Εραστές του Ρενέ Μαγκρίτ και Ρωμαίος και Ιουλιέτα του Φρανκ Ντίκσε.

Οι ομάδες παρουσιάζουν τα συμπεράσματα των εργασιών τους και ακολουθεί συζήτηση.

5. Κάθε ομάδα δίνει δύο στίχους (έναν εμπνευσμένο από τα κείμενα που μελέτησε προηγουμένως και έναν από το ποίημα). Προχωρά όλη η τάξη μαζί στη σύνθεση αυτών και γεννιέται ένα νέο συλλογικό ποίημα της τάξης που παντρεύει ποίηση, τραγούδι, κινηματογράφο, ζωγραφική.

6. Κάθε μαθητής/τρια γράφει σε ένα χαρτάκι μία λέξη που συνοψίζει τι κράτησε στην καρδιά του από όλα τα κείμενα με τα οποία ήρθε σε επαφή και από το ίδιο το μάθημα.

 

Μικρή Πατρίδα

Δεν έκανα ταξίδια μακρινά
τα χρόνια μου είχαν ρίζες ήταν δέντρα
που τα `ντυσε με φύλλα η καρδιά
και τ’ άφησε ν’ ανθίζουν μες την πέτρα

Δεν έκανα ταξίδια μακρινά
οι άνθρωποι που αγάπησα ήταν δάση
οι φίλοι μου φεγγάρια ήταν νησιά
που δίψασε η καρδιά μου να τα ψάξει

Το πιο μακρύ ταξίδι μου εσύ
η νύχτα εσύ το όνειρο της μέρας
μικρή πατρίδα σώμα μου κι αρχή
η γη μου εσύ ανάσα μου κι αέρας

Δεν έκανα ταξίδια μακρινά
ταξίδεψε η καρδιά κι αυτό μου φτάνει
σε όνειρα σ’ αισθήματα υγρά
το μυστικό τον κόσμο ν’ ανασάνει

Το πιο μακρύ ταξίδι μου εσύ
η νύχτα εσύ το όνειρο της μέρας
μικρή πατρίδα σώμα μου κι αρχή
η γη μου εσύ ανάσα μου κι αέρας

https://www.youtube.com/watch?v=eYvO1kYTmDk

 

Πολίτική Κουζίνα

https://www.youtube.com/watch?v=bjmJAboE7Hc&t=14s

 

Το φιλί

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CE%BF_%CE%A6%CE%B9%CE%BB%CE%AF_(%CE%93%CE%BA%CE%BF%CF%8D%CF%83%CF%84%CE%B1%CF%86_%CE%9A%CE%BB%CE%B9%CE%BC%CF%84)

Οι εραστές

https://www.kathimerini.gr/culture/arts/1072242/to-apomonomeno-fili-ton-eraston/

Ρωμαίος και Ιουλιέτα του Φρανκ Ντίκσε

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B5%CE%AF%CE%BF:DickseeRomeoandJuliet.jpg


Φύλλο Εργασίας


1. Πριν την ανάγνωση

Σκέψου τι θα κρατούσες μέσα στην καρδιά σου για πάντα, γράψε το στο χαρτάκι και ρίξε το μέσα στο κουτί.

2. Κατά την ανάγνωση

Διάβασε το ποίημα και φαντάσου εικόνες. Σημείωσε τι εικόνες είδες.

..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................

Ποιο συναίσθημα σου άφησε η πρώτη ανάγνωση του ποιήματος;

..............................................................................................
..............................................................................................

3. Σταθμοί Εργασίας (σε ομάδες)

Σταθμός Α: Συναισθήματα

Ποια συναισθήματα εκφράζει το ποιητικό υποκείμενο;

..............................................................................................
..............................................................................................

Ποια νιώθεις εσύ ως αναγνώστης/τρια;

..............................................................................................
..............................................................................................

Σταθμός Β: Γλώσσα

Ποιος ο ρόλος των παρενθέσεων;

..............................................................................................
..............................................................................................

Γιατί, κατά τη γνώμη σου, δεν υπάρχουν κεφαλαία γράμματα και παραδοσιακή στίξη;

..............................................................................................
..............................................................................................

Τι αποτέλεσμα έχει η επανάληψη «κρατώ την καρδιά σου»;

..............................................................................................
..............................................................................................

Σταθμός Γ: Σύμβολα

Τι συμβολίζει, κατά τη γνώμη σου, το φεγγάρι;

..............................................................................................
..............................................................................................

Τι συμβολίζει, κατά τη γνώμη σου, ο ήλιος;

..............................................................................................
..............................................................................................

Πώς λειτουργούν αυτά τα σύμβολα μέσα στο ποίημα;

..............................................................................................
..............................................................................................

4. Διακαλλιτεχνική προσέγγιση

Ομάδα Α – Τραγούδι «Μικρή Πατρίδα»

Πώς παρουσιάζεται η αγάπη στους στίχους του τραγουδιού;

..............................................................................................
..............................................................................................

Ποιες εικόνες του θυμίζουν το ποίημα;

..............................................................................................
..............................................................................................


Ομάδα Β – Ταινία «Πολίτικη Κουζίνα»

Αφού είδες τις σκηνές με τον Φάνη και τη Σαϊμέ όταν ήταν παιδιά και ενήλικες, γράψε πώς παρουσιάζεται ο έρωτάς τους στην ταινία.

..............................................................................................
..............................................................................................

Τι κοινό έχει αυτός ο έρωτας με την ιδέα του ποιήματος ότι «εσύ είσαι η μοίρα μου, ο κόσμος μου»;

..............................................................................................
..............................................................................................

Ομάδα Γ – Ζωγραφικοί πίνακες

Πώς δείχνουν οι πίνακες την αγάπη;

..............................................................................................
..............................................................................................

Θα έβαζες κάποιο στίχο του ποιήματος ως λεζάντα κάτω από κάθε πίνακα; Αν ναι, ποιον; Αν όχι, γιατί;

..............................................................................................
..............................................................................................

5. Συλλογικό Ποίημα της Τάξης

Κάθε ομάδα:
- επιλέγει έναν στίχο του
Cummings.
- γράφει έναν νέο στίχο εμπνευσμένο από το έργο που μελέτησε.

..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................
..............................................................................................

6. Μετά την ανάγνωση

Γράψε μία λέξη που κρατάς στην καρδιά σου από όλα όσα είδες/άκουσες/διάβασες σήμερα:

..............................................................................................
..............................................................................................

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Διδακτική ενότητα 13 - Επαναληπτικό

Κειμενικά Στοιχεία Λογοτεχνικού Έργου: Αφηγηματικές Τεχνικές

Κριτήριο αξιολόγησης - Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία: Κράτος Δικαίου