Επαναληπτικό Φύλλο Εργασίας 12η Διδακτική Ενότητα Αρχαία Γ Φάκελος Υλικού





Επαναληπτικό Φύλλο Εργασίας
12η Διδακτική Ενότητα
1.     Να χαρακτηρίσετε ως σωστές ή λανθασμένες τις παρακάτω περιόδους λόγου.
Α) Η διανοητική και η ηθική αρετή σχετίζονται με το λόγον έχον μέρος της ψυχής.
Β) Η διανοητική και η ηθική αρετή καλλιεργούνται με τον ίδιο τρόπο.
Γ) Η εμπειρία είναι ένας παράγοντας ανάπτυξης της διανοητικής αρετής.
Δ) Οι λέξεις ηθική και έθος δεν έχουν σημασιολογική συγγένεια.
Ε) Οι ηθικές αρετές υπάρχουν μέσα μας εκ φύσεως.
ΣΤ) Η συνήθεια της πέτρας να κινείται προς τα κάτω είναι νόμος της φύσης και δεν αλλάζει.
Ζ) Η δυνατότητα αποδοχής της αρετής υπάρχει εκ φύσεως.
Η) Στα εκ φύσεως προηγείται η δύναμη και ακολουθεί η ενέργεια.
Θ) Τόσο στις τέχνες όσο και στις αρετές προηγείται η ενέργεια και ακολουθεί η δύναμις.
2.    Με ποιο μέρος της ανθρώπινης ψυχής συνδέονται οι διανοητικές αρετές;
3.    Ποιες αρετές θα τοποθετούσατε στις διανοητικές και ποια  χαρακτηριστικά δίνει ο Αριστοτέλης σε αυτές;
4.    Ποιες αρετές θα τοποθετούσατε στις ηθικές και ποια  χαρακτηριστικά δίνει ο Αριστοτέλης σε αυτές ή συνάγονται από το κείμενο;
5.    Ποιο το περιεχόμενο του όρου ρετή;
6.    Ποια τα επιχειρήματα του Αριστοτέλη στην ενότητα;
7.    Με ποιους τρόπους ενισχύει την επιχειρηματολογία του ο Αριστοτέλης;
8.    Πώς καταλαβαίνετε τη θέση ότι οι αρετές δεν υπάρχουν εκ φύσεως, ούτε όμως και αντίθετη στη φύση είναι η γένεσή τους.
9.    Βλέπετε να διαφοροποιείται ο Αριστοτέλης από την παλιά αριστοκρατική αντίληψη για την αρετή;
10. Ποιο στοιχείο της αρετής φαίνεται μέσα από τη μετοχή τελειουμένοις;
11.  «λλ’ νάπαλιν χοντες χρησάμεθα, ο χρησάμενοι σχομεν)· τς δ’ ρετς λαμβάνομεν νεργήσαντες πρότερον, σπερ κα π τν λλων τεχνν· γρ δε μαθόντας ποιεν, τατα ποιοντες μανθάνομεν, οον οκοδομοντες οκοδόμοι γίνονται κα κιθαρίζοντες κιθαρισταί· οτω δ κα τ μν δίκαια πράττοντες δίκαιοι γινόμεθα, τ δ σώφρονα σώφρονες, τ δ’ νδρεα νδρεοι: Να εξετάσετε με βάση τον χρόνο των μετοχών αν αυτές δηλώνουν το σύγχρονο ή το προτερόχρονο σε σχέση με το ρήμα από το οποίο εξαρτώνται και αν αυτή η επιλογή υπηρετεί τις απόψεις του φιλοσόφου.
12. Ποια η λειτουργία του επιρρήματος μυριάκις;
13. Ποιος ο ρόλος του τι στη δεύτερη παράγραφο;
14. Τι δείχνει η χρήση του επιρρήματος πολλάκις;
15. Μπορείτε να μελετήσετε την επιλογή των ρηματικών προσώπων από τον Αριστοτέλη;
16. σπερ κα π τν λλων τεχνν: Θεωρείτε ότι με αυτή την αναλογία ο Αριστοτέλης θεωρεί ότι οι αρετές είναι τέχνες;
17. Θεωρείτε ότι ενέχει κάποια παραδοξότητα η σκέψη του Αριστοτέλη ότι κάνοντας ενάρετες πράξεις γινόμαστε ενάρετοι;
18. Ποια είναι τα εκφραστικά-δομικά στοιχεία στα οποία στηρίζεται η δομή και η επιχειρηματολογία του φιλοσόφου;
19. Ποια άλλα σχήματα λόγου εντοπίζετε στο απόσπασμα και πώς θα χαρακτηρίζατε γενικότερα το ύφος του λόγου του φιλοσόφου;
20.δὴ, Ἐξ ο κα δλον, Οτ’ ρα: Ποια η λειτουργία των συμπερασματικών εκφράσεων;
21. Πώς θα χαρακτηρίζατε τη φιλοσοφική σκέψη του Αριστοτέλη, παρατηρώντας τη συχνή χρήση παραδειγμάτων στο κείμενο αναφοράς;
22.Να χρησιμοποιήσετε ένα ομόρριζο της λέξης θος σε μια περίοδο λόγου της νέας ελληνικής.
23.Πεφυκότων: Να χρησιμοποιήσετε δύο ομόρριζα της λέξης στη ν.ε. στην ίδια περίοδο λόγου.
24.Να συγκρίνετε τις παρακάτω απόψεις του Αντισθένη για το διδακτό της αρετής με αυτές του του Αριστοτέλη στο έργο του Ηθικά Νικομάχεια.
Ο Αντισθένης (ιδρυτής της κυνικής φιλοσοφίας) δίδασκε στο γυμναστήριο του Κυνοσάργους, λίγο πιο πέρα από την πόλη, απ' όπου, καθώς πιστεύουν ορισμένοι, έχει λάβει κι ο Κυνισμός την ονομασία του. Απ' αυτόν ξεκίνησε και του Διογένη η απάθεια και του Κράτη η αυτοκυριαρχία και του Ζήνωνα (ιδρυτή της στωικής φιλοσοφίας) η καρτερικότητα – κι αυτός θεμελίωσε τη θεωρία για την πολιτεία […] Ο Αντισθένης ασπαζόταν επίσης τις ακόλουθες απόψεις. Υποστήριζε ότι την αρετή μπορεί κανείς να την διδαχθεί. Κι ότι οι ευγενείς άνθρωποι ταυτίζονται μ' εκείνους που έχουν αρετή. Η αρετή είναι από μόνη της ικανή να φέρει την ευτυχία και δε χρειάζεται τίποτα επί πλέον εκτός από δύναμη σαν αυτή του Σωκράτη. Ότι η αρετή συνίσταται σε πράξεις: ούτε από λόγια πολλά έχει ανάγκη ούτε από διδασκαλίες. Κι ότι ο σοφός έχει αυτάρκεια· όλα όσα έχουν οι άλλοι είναι δικά του. Η ασημότητα είναι κάτι καλό και ισότιμο με την προσπάθεια. Κι ότι ο σοφός δε θα ρυθμίζει τη συμπεριφορά του μέσα στην πολιτεία με βάση τους ισχύοντες νόμους αλλά με βάση το νόμο της αρετής.
(Aντισθένης, απόσπ. 32 και απόσπ. 160: Διογένης Λαέρτιος, Φιλοσόφων βίων κα δογμάτων συναγωγή, VI, 13- 15 και 10-13)

Πηγές

Αρχαία Ελληνικά Γ’ Γενικού Λυκείου Φάκελος Υλικού
Ιωάννης-Παναγιώτης Αμπελάς


Βασίλειος Μπετσάκος, Αρχαία ελληνικά Φάκελος υλικού Άξονες διδακτικής και ερμηνείας, Εκδόσεις Πατάκη
Δώρα Ασημακοπούλου, Αρχαία Ελληνικά Φάκελος υλικού Επεξεργασία κειμένων, Εκδόσεις Άλκιμο

Απαντήσεις
1.     Α Λ, Β Λ, Γ Σ, Δ Λ, Ε Λ, Στ Σ, Ζ Σ, Η Σ, Θ Σ
2.    Με το λόγον ΄έχον μέρος, το λογικό δηλαδή που περιλαμβάνει τις νοητικές λειτουργίες.
3.    Θα μπορούσαμε να τοποθετήσουμε την γνώση, την κρίση, την φαντασία (εισαγωγικό σημείωμα).
 διανοητικα ρεταί: οι λειτουργίες και ικανότητες της διανοίας, του ανθρώπινου μυαλού. Αποβλέπουν στην αλήθεια. Παραδείγματα διανοητικών αρετών που αναφέρει ο Αριστοτέλης: σοφία, σύνεσις, φρόνησις. Η σοφία δηλώνει την απόκτηση ολοκληρωμένης γνώσης επιστημονικής ή τεχνικής. Η σύνεσις είναι η κριτική δύναμη, η δυνατότητα αξιολόγησης, αποτίμησης, σύγκρισης. Η φρόνησις είναι η ικανότητα λήψης αποφάσεων σε ζητήματα της καθημερινής ζωής και επιλογής της μίας ή της άλλης πράξης. Κυρίως με τη φρόνηση το λογικό μέρος της ψυχής καθοδηγεί το μετέχον λόγου μέρος της, δηλαδή τις επιθυμίες, τις ορμές και τον τρόπο εκδήλωσης των συναισθημάτων. (Σχ. Φ. Υ.)
Τα χαρακτηριστικά των διανοητικών αρετών θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι τα εξής: Σχετίζονται με το λόγον έχον μέρος της ψυχής. Και για τη γένεση και για την επαύξησή τους χρειάζεται διδασκαλία. Απαιτούν εμπειρία και χρόνο. Την κύρια ευθύνη έχει ο δάσκαλος. Με τ πλεον βέβαια φαίνεται ότι προφανώς υπάρχουν κι άλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στη γένεση και επαύξησή τους.
4.    θικα ρεταί: οι λειτουργίες και ικανότητες της συναισθηματικής νοημοσύνης, της δυνατότητας του ανθρώπου να κατανοεί και να ρυθμίζει με σταθερό τρόπο τις συναισθηματικές του εκδηλώσεις, τη συμπεριφορά του στο πλαίσιο των σχέσεων μέσα στην οργανωμένη κοινωνία. Οι ηθικές αρετές λειτουργούν για το καλό του φορέα τους και της κοινωνίας. Αποβλέπουν στην ευτυχία, ατομική και συλλογική. Αντίθετές τους είναι οι κακίες. Παραδείγματα ηθικών αρετών που αναφέρει ο Αριστοτέλης: νδρεία, πραότης, σωφροσύνη, λευθεριότης, μεγαλοψυχία κ.ά. (Σχ. Φ. Υ.)
Θα μπορούσαμε σίγουρα να προσθέσουμε στις παραπάνω τη δικαιοσύνη.
Οι ηθικές αρετές σχετίζονται με το επιθυμητικόν, το μέρος της ψυχής που μετέχει και στο λόγον έχον και στο άλογον, αυτό που θα προσδιορίζαμε ως τον χαρακτήρα του ανθρώπου. Για την καλλιέργειά τους απαιτείται ο εθισμός. Όπως μας λέει ο φιλοσοφος η λέξη προέρχεται από  τη λέξη έθος, η οποία έχει ετυμολογική συγγένεια με τη λέξη ηθική και η ετυμολογική συγγένεια δηλώνει και σημασιολογική συγγένεια. Από αυτά συνάγουμε ότι χρειάζεται επίπονη προσωπική προσπάθεια και συνεπώς την κύρια ευθύνη έχει ο ίδιος ο άνθρωπος, ο «μαθητευόμενος» σε αυτές. 
5.    1. ικανότητα, τελειότητα, υπεροχή σε κάθε τομέα· λέγεται ιδίως για τα προτερήματα ενός άνδρα, ανδρεία, γενναιότητα, εξαιρετική ικανότητα, […] 2. αριστοκρατική, ευγενική καταγωγή […] 3. […] δεξιότητα, ικανότητα, προτέρημα, υπεροχή σε οποιαδήποτε επαγγελματική ενασχόληση, […]· λέγεται για ζώα ή πράγματα 4. με ηθική υφή σημασία, καλοσύνη, ενάρετος και ηθικός χαρακτήρας …
Επομένως, δεν έχει καθαρά ηθικό περιεχόμενο, όπως στη ν.ε. Ο Αριστοτέλης μιλά για αρετή του αλόγου ή του ματιού, για παράδειγμα, ενώ, όταν μιλά για τις ηθικές αρετές, χρησιμοποιεί τον επιθετικό προσδιορισμό (θικαί ρεταί).
6.    1ο επιχείρημα: Η αποδεικτέα θέση είναι: οδεμα  τν  θικν  ρετν  φσει  μν  γγνεται. Ο φιλόσοφος ξεκινά τη σκέψη του λέγοντας ότι η λέξη ηθική συνδέεται με τη λέξη θος ( δ’ θικ ξ θους περιγίνεται, θεν κα τονομα σχηκε μικρν παρεκκλνον π το θους). Εδώ εννοείται η σκέψη ότι ο εθισμός προέρχεται από την επανάληψη όμοιων ενεργειών και σε καμία περίπτωση δεν προέρχεται από τη φύση. Άρα, οι ηθικές αρετές δεν υπάρχουν μέσα μας εκ φύσεως. Επαγωγικός συλλογισμός.
2ο επιχείρημα: Και εδώ η αποδεικτέα θέση είναι: οδεμα  τν  θικν  ρετν  φσει  μν  γγνεται/Οτ’ ρα φύσει οτε παρ φύσιν γ γίνονται α ρεταί. Σε αυτό το σημείο αρχίζει τη σκέψη του λέγοντας ότι οι ιδιότητες αυτών που έχουμε εκ φύσεως δεν αλλάζουν με τον εθισμό (οθν γρ τν φύσει ντων λλως θίζεται). Εννοείται εδώ ότι η ηθική συμπεριφορά των ανθρώπων αλλάζει, είναι αποτέλεσμα του εθισμού και της επανάληψης ( δ’ θικ ξ θους περιγίνεται). Άρα, οι ηθικές αρετές δεν υπάρχουν μέσα μας εκ φύσεως. Επαγωγικός συλλογισμός.
-      3ο επιχείρημα: Κι εδώ η αποδεικτέα θέση είναι: οδεμα  τν  θικν  ρετν  φσει  μν  γγνεται. Εδώ ξεκινά λέγοντας ότι στα πράγματα που υπάρχουν εκ φύσεως προηγείται η δυνατότητα και ακολουθεί η ενέργεια [(τι  σα  μν  φύσει  μν  παραγίνεται,  τς  δυνάμεις  τούτων  πρότερον  κομιζόμεθα,  στερον  δ  τς  νεργείας  ποδίδομεν  (περ   π  τν  ασθήσεων  δλον·  ο γρ  κ  το   πολλάκις  δεν   πολλάκις  κοσαι  τς  ασθήσεις  λάβομεν,  λλ’  νάπαλιν  χοντες  χρησάμεθα,  ο  χρησάμενοι  σχομεν)]. Συνεχίζει λέγοντας ότι στις ηθικές αρετές προηγείται η ενέργεια και ακολουθεί η κατάκτηση (τς δ’ ρετς λαμβάνομεν νεργήσαντες πρότερον, σπερ κα π τν λλων τεχνν· γρ δε μαθόντας ποιεν, τατα ποιοντες μανθάνομεν, οον οκοδομοντες οκοδόμοι γίνονται κα κιθαρίζοντες κιθαρισταί· οτω δ κα τ μν δίκαια πράττοντες δίκαιοι γινόμεθα, τ δ σώφρονα σώφρονες, τ δ’ νδρεα νδρεοι). Άρα, οι ηθικές αρετές δεν υπάρχουν μέσα μας εκ φύσεως.
7.    Για να ενισχύσει το πρώτο επιχείρημα ο Αριστοτέλης χρησιμοποιεί το δεδομένο ότι η ετυμολογική συγγένεια συνεπάγεται και σημασιολογική συγγένεια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση η λέξη  θικ είναι ετυμολογικά συγγενής με τη λέξη θος. Άρα, δεν υπάρχει εκ φύσεως, αλλά είναι αποτέλεσμα επανάληψης.
θος: η συνήθεια. O Αριστοτέλης διακρίνει το θος (τις διαμορφωμένες κοινωνικές συμπεριφορές και πρακτικές ενός ανθρώπου) από την φύσιν (τις δεδομένες βιολογικές/φυσιολογικές λειτουργίες του ανθρώπινου είδους). Το  θος συνδέεται γενετικά με την επανάληψη ομοίων ενεργειών: θει δ σα δι τ πολλκις πεποιηκναι ποιοσιν (Ρητορική 1369b6­7). Στη διαμόρφωση του θους έχει μεγάλη σημασία η νεανική ηλικία, όπως θα δούμε στην επόμενη Διδακτική Ενότητα. (Σχ. Φ. Υ.)
δ’ θικ ξ θους περιγίνεται: και στον Πλάτωνα συναντούμε την ίδια διδασκαλία: «μφύεται πσι... τ πν θος δι θος». Λέει μάλιστα ο Πλάτωνας ότι ο άνθρωπος μπορεί να αποκτήσει κάποια ψυχικά χαρακτηριστικά ήδη από τα πρώτα στάδια της ανάπτυξής του. (Σχ. Φ. Λ.)
Για να ενισχύσει το δεύτερο επιχείρημα χρησιμοποιεί παραδείγματα. Είναι το παράδειγμα της πέτρας που από τη φύση της κινείται πάντα προς τα κάτω και της φωτιάς που από την φύση της κινείται προς τα πάνω πάντα. Όσο κι αν επιμείνει κάποιος δεν θα μπορούσε ποτέ να αλλάξει αυτούς τους εκ φύσεως τρόπους, σε αντίθεση με τα πράγματα που είναι αποτελέσματα του εθισμού και υπόκεινται σε αλλαγή.
 οον λίθος: Όπως θα δούμε και παρακάτω, πολύ συχνά ο Αριστοτέλης χρησιμοποιεί απλά, συγκεκριμένα παραδείγματα για να ενισχύσει τον συλλογισμό του. (Σχ. Φ. Λ..)
λίθος φύσει κάτω φερόμενος: Σύμφωνα με τον Σταγειρίτη φιλόσοφο, η φυσική κίνηση των σωμάτων στον επίγειο και υποσελήνιο χώρο είναι πάντοτε ευθύγραμμη και συνδέεται με το βάρος τους· τα φύσει βαριά σώματα κινούνται προς το κέντρο του σύμπαντος ενώ τα φύσει ελαφριά προς την περιφέρειά του. Φύσει βαριά είναι εκείνα τα σώματα στη σύσταση των οποίων επικρατεί ένα από τα βαριά στοιχεία (η γη και το νερό), ενώ ελαφριά εκείνα τα σώματα όπου επικρατεί ελαφρό στοιχείο (ο αέρας και η φωτιά). (Σχ. Φ. Υ.)
Επιπλέον, συσσωρεύει αποφατικές εκφράσεις (οδεμα, οθν, οκ ν θισθεη, οδ’ ν … θζ, οδ τ πρ, οδ’ λλο οδν, Οτ’ ρα φσει οτε παρ φσιν), προκειμένου να ενισχύσει την απόψή του ότι η αρετή είναι αποτέλεσμα εθισμού, ανασκευάζοντας την αντίθετη θέση.
Για να ενισχύσει το 3ο του επιχείρημα και πάλι χρησιμοποιεί παραδείγματα. Για τα εκ φύσεως πράγματα χρησιμοποιεί το παράδειγμα των αισθήσεων. Στις αισθήσεις υπάρχει πρώτα η δυνατότητα και ακολουθεί η ενέργεια, δεν χρειάζεται δηλαδή κάποιος να δει ή να ακούσει πρώτα πολλές φορές ‘ώστε να αποκτήσει την ικανότητα ύστερα να βλέπει και να ακούει. Αντίθετα, στα εξ έθους προηγείται η  ενέργεια και ακολουθεί η δυνατότητα, όπως συμβαίνει με τις τέχνες του οικοδόμου ή του κιθαριστή και τις αρετές, όπως της δικαιοσύνης, της σωφροσύνης και της ανδρείας.
δύναμις–νέργεια: Είναι θεμελιώδης στη φιλοσοφία του Αριστοτέλη η διάκριση –συχνά αντιθετική– των εννοιών δύναμις και νέργεια. Δύναμις είναι η δυνατότητα που έχει ένα πράγμα ή ένα ον να γίνει ή να κάνει κάτι, ενώ η νέργεια είναι η (μεταγενέστερη) πραγμάτωση αυτής της δυνατότητας· π.χ. ο χαλκός είναι δυνάμει ανδριάντας. Ο Αριστοτέλης θεωρεί ότι η ενέργεια (πραγμάτωση) είναι πιο σημαντική από τη δυνατότητα. (Σχ. Φ. Υ.)
8.    φύσει–παρά φύσιν: Η τυποποιημένη δοτική φύσει δηλώνει συμφωνία ή αιτία (συνώνυμη η έκφραση κατ φύσιν). Σύμφωνο με τη φύση ή οφειλόμενο σε αυτήν είναι ό,τι γίνεται πάντα (ή σχεδόν πάντα) με τον ίδιο τρόπο και αφορά μια μεγάλη ομάδα ομοειδών όντων ή φαινομένων: πντα τ φσει αε οτω γγνεται ς π τ πολ (Φυσικά 198b35­36). Παρ φύσιν είναι οποιαδήποτε διεργασία, λειτουργία ή κίνηση παραβιάζει τη φυσική νομοτέλεια (την ομοιότροπη ή σχεδόν ομοιότροπη επανάληψη λειτουργιών και φαινομένων). Γι’ αυτό και το παρ φύσιν προϋποθέτει συχνά τον εξαναγκασμό, τη βία ή την ανθρώπινη απόπειρα να αναιρεθεί η φυσική τάξη. (Σχ. Φ. Υ.)
Ο άνθρωπος γεννιέται με την προδιάθεση να δεχτεί τις αρετές. Γι’ αυτό η γένεσή τους δεν είναι αντίθετη στη φύση. Βέβαια, δεν υπάρχουν ούτε εκ φύσεως, γι’ αυτό και χρειάζεται η επανάληψη και ο εθισμός, ώστε να φτάσει ο άνθρωπος στην τελείωση, στην εκπλήρωση του σκοπού. Για να κατακτήσει, λοιπόν, ο άνθρωπος την ηθική αρετή είναι αναγκαία η προαίρεση, η προσωπική επιλογή δηλαδή, και η συνεχής προσπάθειά του στη συνέχεια.
9.    οδεμία... γγίνεται: Ο Αριστοτέλης απορρίπτει εδώ την αριστοκρατική διδασκαλία ότι η αρετή είναι δώρο της φύσης, που τελεσίδικα δίνεται ή όχι από τη γέννησή του στον άνθρωπο. (Σχ. Φ. Λ. )
Η παλιά αυτή αριστοκρατική αντίληψη φαίνεται στα λόγια της Αντιγόνης προς την Ισμήνη: κα δείξεις τάχα ετ' εγενς πέφυκας, ετ' σθλν κακή. Και ο Πλάτωνας πίστευε ότι η φύση συντελεί σημαντικά στην επιλογή του άριστου βίου. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και για τον Αριστοτέλη η ύψιστη ευδαιμονία είναι ανέφικτη για τον απλό άνθρωπο και τον δούλο, άρα και η ηθική του Αριστοτέλη είναι σε κάποιο βαθμό αριστοκρατική. Με τις θέσεις του αυτές ο Αριστοτέλης γεφυρώνει κατά κάποιο τρόπο τις απόψεις που αντιμετώπιζαν την αρετή ως κληρονομικό χάρισμα λίγων και τις απόψεις κυρίως κάποιων από τους σοφιστές, οι οποίοι θεωρούσαν την αρετή ως μια σύμβαση μεταξύ των ανθρώπων η οποία είναι αντίθετη στη φυσική προδιάθεση του ανθρώπου.
10. τελειουμένοις: και σε άλλο έργο του ο Αριστοτέλης λέει πως η αρετή είναι τελείωσίς τις. θεωρεί δηλαδή ότι ο άνθρωπος ολοκληρώνεται, γίνεται τέλειος, με την απόκτηση της αρετής, εκπληρώνοντας έτσι τον σκοπό (τέλος) της ύπαρξής του. «...ος πάρχει τ τέλος, σπουδαον <ν>, τατα λέγεται τέλεια. κατ γρ τ χειν τ τέλος τέλεια». (Σχ. Φ. Λ.)
Κατά τον Αριστοτέλη, τέλεια είναι αυτά που έχουν φτάσει στο τέλος τους, στην πιο αξιόλογη στιγμή τους και λέγονται τέλεια, γιατί έχουν εκπληρώσει τον σκοπό που η φύση προόριζε για αυτά. Για τον φιλόσοφο η αρετή είναι τελείωση, δηλαδή ολοκλήρωση, αφού αυτή οδηγεί στην ευδαιμονία, τον ανώτερο σκοπό του ανθρώπου και των πολιτικών κοινωνιών. Η ηθική του Αριστοτέλη είναι τελολογική.
11.  χοντες: σύγχρονο, ο  χρησάμενοι: προτερόχρονο. Δηλώνεται ότι η χρήση των αισθήσεων γίνεται ταυτόχρονα με την κατοχή τους. νεργήσαντες: προτερόχρονο, μαθόντας: προτερόχρονο: Δείχνουν ότι για την κατάκτηση μιας αρετής είναι αναγκαίο να προηγηθεί η αντίστοιχη πράξη. ποιοντες: σύγχρονο, οκοδομοντες: σύγχρονο, κιθαρίζοντες: σύγχρονο, πράττοντες: Δείχνουν ότι η κατάκτηση των αρετών είναι μια συνεχιζόμενη, εξελικτική και διαδικασία που στηρίζεται στην επανάληψη.
12. Τονίζει ότι είναι αδύνατος ο εθισμός σε ό,τι υπάρχει εκ φύσεως.
13. Έχει μεταβατική και προσθετική σημασία, αφού ο φιλόσοφος θα προσθέσει ένα νέο επιχείρημα για να αποδείξει τη θέση που απέδειξε και πριν, ότι δηλαδή οι ηθικές αρετές δεν υπάρχουν μέσα μας εκ φύσεως.
14. Το επίρρημα αναφέρεται στις αισθήσεις. Εκεί δεν είναι αναγκαία η πολλαπλή επανάληψη. Συμπεραίνουμε έτσι ότι είναι αναγκαία στις αρετές και στις τέχνες.
15. Κυρίως χρησιμοποιεί το α’ πληθυντικό πρόσωπο. Όταν όμως μιλά για τις τέχνες χρησιμοποιεί το γ’ πληθυντικό. Ίσως αυτό να είναι στοιχείο προφορικότητας. Εξάλλου, γνωρίζουμε ότι τα κείμενα που μελετάμε είναι οι προσωπικές σημειώσεις του Αριστοτέλη. Ίσως προσπαθεί να δώσει ποικιλία στον λόγο του. Ίσως, τέλος, να χρησιμοποιεί το γ’ πληθυντικό για τις τέχνες, επειδή δεν τοποθετεί τον εαυτό του στους τεχνίτες.
16. Ο Αριστοτέλης δεν τοποθετεί τις αρετές στις τέχνες. Ίσως είναι κι αυτό ένα στοιχείο προφορικότητας ή ίσως «παρασύρεται» ο φιλόσοφος σε αυτή την αναλογία επειδή και στις αρετές και στις τέχνες ακολουθείται η ίδια διαδικασία.
17. Ο Αριστοτέλης λέει ότι κάποιος γίνεται ενάρετος, όταν κάνει ενάρετες πράξεις. Μοιάζει να ενέχει παραδοξότητα αυτή  η σκέψη, αλλά αυτή η αρχική εντύπωση αναιρείται αν καταλάβουμε ότι το δυνάμει στην περίπτωση των ηθικών αρετών εκδηλώνεται με πράξεις -αυτές είναι πράξεις άσκησης σε μία αρετή- όπως και το ενεργεία, μόνο που τώρα αυτές οι πράξεις αυτές είναι πράξεις εφαρμογής της συγκεκριμένης αρετής, ενώ αυτή έχει ήδη κατακτηθεί κι έχει γίνει μόνιμο στοιχείο του χαρακτήρα. 
18. Είναι οι αντιθέσεις φύσει - ρεταί και πρότερον - στερον,  οι αναλογίες σπερ  καὶ…,  οον  οκοδομοντες …,  οτω  δ…., τα παραδείγματα (της πέτρας και της φωτιάς, των αισθήσεων, των τεχνών και των αρετών) και η επιλογή σύστοιχου αντικειμένου και κατηγορουμένου με ομόρριζες λέξεις που δίνει έμφαση στις τρεις ηθικές αρετές, τη δικαιοσύνη, τη σωφροσύνη και την ανδρεία.
19. Σχήμα άρσης και θέσης: ο  γρ  κ  το   πολλάκις  δεν    πολλάκις  κοσαι  τς  ασθήσεις  λάβομεν,  λλ’  νάπαλιν  χοντες  χρησάμεθα
Σχήμα εξ αναλόγου: τς δ’ ρετς λαμβάνομεν νεργήσαντες πρότερον, σπερ κα π τν λλων τεχνν (ενν.νεργομεν)
Σχήμα από κοινού: οκοδομοντες οκοδόμοι γίνονται κα κιθαρίζοντες κιθαρισταί (ενν. γίνονται) / τ μν δίκαια πράττοντες δίκαιοι γινόμεθα, τ δ σώφρονα (ενν. πράττοντες)  σώφρονες, τ δ’ νδρεα νδρεοι (ενν. γινόμεθα).
Το ύφος του Αριστοτέλη χαρακτηρίζεται από λιτότητα και σαφήνεια. Κυριαρχεί η αναφορική λειτουργία της γλώσσας και ο τόνος είναι επιστημονικός.
20.Ο Αριστοτέλης, ως γνήσιος επιστήμονας, κατά διαστήματα διατυπώνει ή αναδιατυπώνει τα συμπεράσματά του, καθιστώντας έτσι σαφή την πορεία της σκέψης του.
21. Ο Αριστοτέλης δεν αρκείται μόνο σε θεωρητικές τοποθετήσεις, αλλά αξιοποιεί παραδείγματα και παρατηρήσεις της καθημερινής ζωής, για να στηρίξει τον θεωρητικό του στοχασμό και τα επιχειρήματά του. Αξιοποιεί την εμπειρική μέθοδο όχι μόνο στη μελέτη των φυσικών επιστημών, με τις οποίες ασχολήθηκε, αλλά και στην καθαρή φιλοσοφική σκέψη.
22.Ένας από τους σκοπούς της παιδείας είναι η καλλιέργεια ηθικών αρετών.
23.Όλα τα είδη ζώων και φυτών είναι αναγκαία για την ισορροπία της φύσης.
24.Τα κοινά σημεία εντοπίζονται στο γεγονός ότι η αρετή αποδεικνύεται με αντίστοιχες ενέργειες και στην απουσία της ανάγκης της διδασκαλίας.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Νεοελληνική Γλώσσα - Η Θεωρία σε ένα κείμενο Με βάση τις ερωτήσεις της Τράπεζας Θεμάτων της Γ’ Λυκείου

Κριτήριο αξιολόγησης - Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία: Κράτος Δικαίου

Η Λογοτεχνία στην Τράπεζα Θεμάτων - Μουσικοί σ' ένα παραθαλάσσιο κέντρο - Σενάριο Μαθήματος