Νεοελληνική Γλώσσα Θεματική Ενότητα: Στερεότυπα - Ρατσισμός Μικροσενάριο Διδασκαλίας




Μ-σενάριο
Τίτλος: Κι αν ήμουν εγώ;
Γνωστικό αντικείμενο: Νεοελληνική Γλώσσα: Θεματική ενότητα: Στερεότυπα - Ρατσισμός
Τάξη στην οποία απευθύνεται: Β’ Λυκείου
Χρονική διάρκεια: 3 διδακτικές ώρες
Διδακτικοί στόχοι ή αναμενόμενα αποτελέσματα: Αναμένεται οι μαθητές:
1.    Να προσεγγίσουν κριτικά και να κατανοήσουν την έννοια του στερεότυπου.
2.   Να αναγνωρίσουν τα συνηθέστερα στερεότυπα της εποχής μας.
3.   Να κατανοήσουν τα αίτια δημιουργίας των στερεοτύπων.
4.   Να συνειδητοποιήσουν μέσω της ενσυναίσθησης και βιωματικά την αρνητική διάσταση των στερεοτύπων στη ζωή μας και την καθημερινότητα, να προβληματιστούν και να ευαισθητοποιηθούν.
5.   Να αναζητήσουν τρόπους αντιμετώπισης αυτών.
6.   Να κατανοήσουν την αναγκαιότητα και την ομορφιά της διαφορετικότητας.
7.   Να εργαστούν ομαδοσυνεργατικά, να διαλεχθούν και να αλληλεπιδράσουν.
8.   Να εξοικειωθούν με την αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο σε έγκριτους ψηφιακούς πόρους.
9.   Να προχωρήσουν στην παραγωγή νέων κειμενικών ειδών, όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικών ως προς το στόχο, το είδος του κειμένου και την ταυτότητα του κοινού στο οποίο απευθύνονται.
10.    Να εξοικειωθούν και να αξιοποιήσουν ποικίλα ψηφιακά εργαλεία ΄πολύ λιγότερο ως εποπτικά ή επικουρικά της διδασκαλίας μέσα αλλά κυρίως  ως μέσα πρακτικής γραμματισμού (μέσα για γραφή, ανάγνωση και επικοινωνία) και ως μέσα κριτικού και νέου γραμματισμού. Συγκεκριμένα:
Α. Ο διαδραστικός πίνακας θα χρησιμοποιηθεί ως μέσο προβολής συνοδευτικού υλικού, για να συνδεθούν οι μαθητές/τριες στο διαδίκτυο, να παρουσιαστεί κείμενο και να αναγνώσουν/μελετήσουν συγκεκριμένα κείμενα, ως μέσο ενίσχυσης του ρόλου των μαθητών/τριών, για να προχωρήσουν σε από κοινού ανάγνωση και σε επισημάνσεις ή υπογραμμίσεις πάνω στο κείμενο και να αξιοποιήσουν τα ανοιχτά περιβάλλοντα της Πύλης για την ελληνική γλώσσα (λεξικά), ως μέσο ψηφιοποίησης της ύλης, για να καταγράψουν και να αποθηκεύσουν τις σκέψεις τους με την τεχνική του καταιγισμού ιδεών, ως μέσω ενίσχυσης δεξιοτήτων κριτικού γραμματισμού προχωρώντας σε συσχετίσεις με το κοινωνικοπολιτισμικό τους περιβάλλον.
Β. google images, για να αξιοποιήσουν δημιουργικά το γνωστικό υπόβαθρο που θα τους προσφέρει το ψηφιακό περιβάλλον των εικόνων.
Γ. Λογισμικό ζωγραφικής (Tux Paint), για να το χρησιμοποιήσουν ως μέσο προσωπικής έκφρασης, συνεργασίας, επικοινωνίας και δημιουργικότητας.
Δ. Google docs, προκειμένου να αποκτήσουν τη δυνατότητα  συνεργατικής γραφής και επεξεργασίας κειμένων και μάλιστα στον ίδιο χρόνο, ώστε να καλλιεργηθεί έτσι και η συνεργατική ικανότητα και να δοθεί έμφαση στη διαδικασία παραγωγής λόγου, στην αλληλεπίδραση και στην ενσυναίσθηση.
Ε. Youtube, για να ενισχυθεί πολυμεσικά η διδακτική διαδικασία και οι μαθητές/τριες να επιδείξουν μεγαλύτερη ανταπόκριση κι ευαισθητοποίηση.
Στ. Λογισμικό παρουσίασης (Power Point), για να προχωρήσουν οι μαθητές/τριες σε παραγωγή νέων κειμενικών ειδών με την εισαγωγή όχι μόνο κειμένου αλλά και βίντεο, ήχου, εικόνων, ενταγμένων μέσα σε επικοινωνιακές περιστάσεις, ώστε να πρέπει να προσαρμοστούν και τα κείμενα των παρουσιάσεων ανάλογα.
Ζ. χώρος κοινωνικής δικτύωσης φβ, για να αξιοποιηθούν τα αγαπημένα στους νέους νέα μέσα επικοινωνίας για την παραγωγή νέων κειμενικών ειδών με τους δικούς τους κώδικες, για θέματα όμως τώρα πέρα από μια ρηχή επικοινωνία, αλλά για ζητήματα κοινωνικού προβληματισμού κι αλληλεπίδρασης.
Η. Email, για να χρησιμοποιήσουν άλλον ένα νέο τρόπο επικοινωνίας που έχει τους δικούς του κανόνες γραφής στην έκφραση πολυσύνθετων κοινωνικών θεμάτων.
Θ, Επεξεργαστής κειμένου (Word), για να αξιοποιήσουν το χαρακτηριστικό της «ρευστότητας», να προχωρήσουν σε προσθαφαιρέσεις και μεταβολές, αντιμετωπίζοντας το γράψιμο ως διαδικασία.
Ι. Ψηφιακό κόμικ (cartoon story maker), για να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν αλληλεπιδρώντας.
Κ. Αφίσα (Glogster), ώστε να εκφραστούν δημιουργικά και ομαδοσυνεργατικά,
Συνοπτική περιγραφή
1η ώρα
-      Ο/η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στο διαδραστικό πίνακα απόσπασμα από το διήγημα «Φυλετική αφύπνιση» του Μάριου Χάκκα που περιλαμβάνεται στη συλλογή διηγημάτων "Τυφεκιοφόρος του εχθρού". Πηγή κειμένου: http://dimichri65.blogspot.com/2017/06/blog-post_21.html Τελευταία πρόσβαση: Κυριακή, 30/12/2018, 4.37μμ
-      Μετά την παρουσίαση καλούνται οι μαθητές/τριες να προσέλθουν ελεύθερα στον πίνακα και να υπογραμμίσουν ή να κυκλώσουν με την πένα του ΔΠ τα χαρακτηριστικά που αποδίδονται μέσα από την αφήγηση στον βασικό χαρακτήρα, τον Παρασκευά.
-      Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης για το πόσα από αυτά τα χαρακτηριστικά και ποια αποτελούν μια γενικευμένη πίστη, μια κοινή αντίληψη για τους Αθίγγανους και καταγράφουμε τα συμπεράσματα σε νέα σελίδα στο ΔΠ.
-      Μέσω του ΔΠ πάντα συνδεόμαστε στο διαδίκτυο και συγκεκριμένα στα Λεξικά της Πύλης για την ελληνική γλώσσα στο λήμμα «Γύφτος»(  https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CE%B3%CF%8D%CF%86%CF%84%CE%BF%CF%82&dq, τελευταία πρόσβαση: Κυριακή, 30/12/2018, 5.00μμ ) και προσπαθούμε να εντοπίσουμε αν και ποια από αυτά που είχαν καταγραφεί κατά την προηγούμενη μελέτη υπάρχουν στο αντίστοιχο άρθρο του λεξικού.
-      Με στοχευμένες ερωτήσεις ο/η εκπαιδευτικός επιχειρεί να οδηγηθεί η τάξη στην έννοια των στερεοτύπων. Αφού σε ελεύθερο διάλογο ακουστούν όλες οι απόψεις, με τον ΔΠ συνδεόμαστε και πάλι στο διαδίκτυο στο λήμμα «στερεότυπος» ( https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?lq=%CF%83%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%B5%CF%8C%CF%84%CF%85%CF%80%CE%BF%CF%82&dq , τελευταία πρόσβαση: Κυριακή, 30/12/2018, 5.10μμ )
-      Ακολουθεί με την τεχνική του καταιγισμού ιδεών η καταγραφή στον ΔΠ των πιο διαδεδεδομένων στερεοτύπων και σύντομη συζήτηση αυτών στην τάξη.
2η ώρα
-      Σε αυτή τη φάση θα αξιοποιηθεί η διδακτική τεχνική της Ιστοριογραμμής (Storyline). Η ιστοριογραμμή είναι ένας τρόπος εργασίας στα πλαίσια της τάξης, ο οποίος αξιοποιεί την ισχύ της ιστορίας και τη συνεργασία μεταξύ δασκάλου και μαθητών/τριών. Ο δάσκαλος είναι αυτός που σχεδιάζει τα διάφορα κεφάλαια της ιστορίας (πλοκή), τη «γραμμή» δηλαδή, και οι μαθητές/τριες εξελίσσουν την ιστορία. Είναι καλό, αν η τάξη δεν έχει προηγούμενη εμπειρία στη χρήση της συγκεκριμένης τεχνικής, να υπάρξει από πριν περιγραφή της από τον/την εκπαιδευτικό. Αποδεχόμαστε εδώ ότι η τάξη έχει προγενέστερη γνώση της τεχνικής.
-      Ο/η εκπαιδευτικός καλεί τους/τις μαθητές/τριες να αναφέρουν διάφορους δημόσιους κλειστούς χώρους. Υποθέτει ότι θα ακούσει την τάξη να μιλάει για σταθμούς τραίνων/ αεροδρομίων, ένα πολυκατάστημα, ένα μουσείο κ.τ.λ. Για λόγους καθαρά χρηστικούς υποθέτουμε ότι η τάξη επέλεξε ως χώρο δράσης ένα μεγάλο ενυδρείο, αλλά θα μπορούσε να είναι ο οποιοσδήποτε άλλος από τους παραπάνω ή διαφορετικός.
-      Αφού δοθεί λίγος χρόνος στους μαθητές/τριες να περιηγηθούν στο διαδίκτυο στις εικόνες της google γνωστών ενυδρείων στην Ελλάδα, ζητείται από αυτούς/ές είτε όλοι/ες μαζί στον ΔΠ είτε χωρισμένοι/ες σε ομάδες μπροστά σε ένα υπολογιστή και ένα πρόγραμμα ζωγραφικής  (Tux Paint) να φανταστούν και να αποτυπώσουν τον σκηνικό χώρο, όπου θα διεξαχθούν τα γεγονότα της ιστορίας. Το σχεδιασμένο σκηνικό θα παραμείνει ανοιχτό στον ΔΠ μέχρι την ολοκλήρωση της δραστηριότητας.
-      Οι μαθητές/τριες θα χωριστούν σε 6 ομάδες. Κάθε ομάδα θα εκπροσωπεί έναν από τους έξι επισκέπτες που εκείνη τη στιγμή έτυχε να βρίσκονται μέσα στο χώρο του ενυδρείου. Πρόκειται για δύο Έλληνες, ένα Γάλλο, ένα Γερμανό, ένα Σαουδάραβα κι έναν Έλληνα Ρομά. (Το αρσενικό γένος του αριθμητικού δε συνεπάγεται υποχρεωτικά ανδρικό φύλο)
-      Κάθε ομάδα από τις παραπάνω, η οποία θα έχει το όνομα των παραπάνω εθνικοτήτων ή κοινωνικών ομάδων, καλείται να φέρει εις πέρας το 1ο φύλλο εργασίας που έχει το όνομα της, το οποίο βρίσκεται στα έγγραφα της Google docs. Όλα τα φύλλα εργασίας είναι σε κοινή χρήση μεταξύ τους, ώστε κάθε ομάδα να μπορεί συγχρόνως να παρακολουθεί την πορεία της σκέψης των άλλων και τα μέλη της καθεμιάς καλούνται να «υποστηρίξουν» όσο πιο θερμά και σθεναρά μπορούν τον χαρακτήρα που εκπροσωπούν.
-      Τα φύλλα εργασίας ζητούν από τις ομάδες να φτιάξουν από ένα  σύντομο βιογραφικό σημείωμα του χαρακτήρα-ήρωά τους και να κρατήσουν κάποιες σύντομες σημειώσεις για την προ-ιστορία του (δηλαδή τη ζωή του πριν τη στιγμή της συνάντησής τους στο ενυδρείο). Καθώς τα φύλλα εργασίας βρίσκονται σε κοινή χρήση, αυτή η διαδικασία έχει το ρόλο της επικοινωνίας και αλληλογνωριμίας των ηρώων μέσα στο ενυδρείο.
-      Τη στιγμή της ολοκλήρωσης των φύλλων εργασίας, ακούγεται ηχογραφημένο μήνυμα μέσω του ΔΠ, το οποίο ενημερώνει τους επισκέπτες ότι οι έξοδοι του χώρου του ενυδρείου θα κλείσουν, γιατί έχει κλαπεί ένα πορτοφόλι με μεγάλο χρηματικό ποσό μέσα, και ότι όλοι πρέπει να παραμείνουν στη θέση τους μέχρι να καταφθάσει η αστυνομία. Ο δάσκαλος σε ρόλο τη συγκεκριμένη στιγμή θα παραστήσει τον φύλακα του δημόσιου χώρου.
-      Οι μαθητές/τριες της καθεμιάς από τις ομάδες καλούνται τότε να επιστρέψουν στους υπολογιστές τους και να καταγράψουν σε νέα φύλλα εργασίας στα google docs πρώτα τις σκέψεις που θα έκαναν ή και θα εξέφραζαν την ώρα του αποκλεισμού τους μέσα στο ενυδρείο και δεύτερον τις σκέψεις που οι άλλοι φαντάζονται ότι κάνουν γι’ αυτούς. Και αυτά τα φύλλα εργασίας είναι σε κοινή χρήση όλων των ομάδων, καθώς βασικός στόχος παραμένει η βιωματικότητα και η ενσυναίσθηση.
-      Στην κορύφωση της ιστοριογραμμής οι μαθητές/τριες καλούνται να αποφασίσουν πώς θα τελειώσουν την ιστορία τους, Συγκεκριμένα, το δεύτερο ζητούμενο του δεύτερου φύλλου εργασίας θα έχει να κάνει με την απάντησή τους στην ομάδα των αστυνομικών που θα καταφτάσει στο ενυδρείο και τη θέση που θα πάρουν πάνω στο θέμα, καθώς και τη στάση που κρατήσουν απέναντι στους άλλους επισκέπτες. Αν όλα πάνε κατ’ ευχήν και υπερισχύσει το happy end, οι ομάδες θα αποτυπώσουν αυτό στην εργασίες της 3ης ώρας και το μ-σενάριο θα τελειώσει με μια γιορτή συναδέλφωσης, ακούγοντας στο YouTube το τραγούδι «Διαφορετικοί» του συγκροτήματος Αερικά, το οποίο αποτελείται από άτομα με ειδικές ανάγκες https://www.youtube.com/watch?v=GXZkTSsfP3c τελευταία πρόσβαση: Κυριακή, 30/12/2018, 7.00 μμ. Αν δεν πάνε κατ’ ευχήν, και τα στερεότυπα φανούν πραγματικά πολύ ισχυρά, θα μεσολαβήσει το παραπάνω τραγούδι, πιστεύοντας στη μεγάλη δύναμη της μουσικής που ημερώνει τα ήθη, και θα ακολουθήσουν οι εργασίες της 3ης μ-δραστηριότητας.
3η ώρα: Οι ομάδες θα πρέπει να επιστρέψουν στους υπολογιστές τους και να ολοκληρώσουν τις ενέργειες που τους ορίζει το 3ο φύλλο εργασίας. Ζητείται από τις ομάδες να κάνουν μια παρουσίαση (Power Point) των κυριότερων αιτιών των στερεοτύπων, να κάνουν μια δημοσίευση στο φβ σχετικά με τις συνέπειές τους, να γράψουν ένα μήνυμα (email) στον καλύτερό τους φίλο, όπου θα αναφέρονται στους τρόπους αντιμετώπισης, να γράψουν σε επεξεργαστή κειμένου (Word) ένα ποίημα με θέμα τα στερεότυπα, να φτιάξουν ένα ψηφιακό κόμικ (cartoon story maker) και μια αφίσα (Glogster) με το ίδιο θέμα, τα οποία θα παρουσιάσουν στην ολομέλεια αμέσως μετά.
Πρόσθετα στοιχεία: Στο παρόν διδακτικό σενάριο γίνεται απόπειρα κάποια από τα ψηφιακά μέσα να αξιοποιηθούν στα πλαίσια της διδακτικής τεχνικής της ιστοριογραμμής. Η διδακτική τεχνική της ιστοριογραμμής είναι μία από τις τεχνικές των μαθητοκεντρικών και αλληλεπιδραστικών – συνεργατικών διδακτικών προσεγγίσεων και των εποικοδομιστικών και κοινωνικοπολιτισμικών θεωριών μάθησης και την τελευταία εικοσαετία κερδίζει συνεχώς έδαφος στην ελληνική εκπαίδευση, περισσότερο στην πρωτοβάθμια, αλλά δειλά δειλά πια και στη δευτεροβάθμια. Κατά τον ίδιο τρόπο επιδιώκεται να αξιοποιηθούν και τα ψηφιακά εργαλεία, ώστε οι μαθητές/τριες να κατασκευάσουν τη γνώση ενεργητικά και αλληλεπιδραστικά σε συγκεκριμένες επικοινωνιακές περιστάσεις. Για την όσο το δυνατόν απρόσκοπτη εφαρμογή του σεναρίου απαιτείται οπωσδήποτε μια προγενέστερη εξοικείωση τόσο του/της εκπαιδευτικού που θα σχεδιάσει όσο και των μαθητών/τριών που θα συνεργαστούν, με την τεχνική της ιστοριογραμμής αρχικά και προσεκτική σύνδεση και ένταξη των ψηφιακών μέσων σε αυτή στη συνέχεια, ώστε να επιτευχθούν οι βασικές αρχές των παραπάνω προσεγγίσεων και θεωριών και οι συγκεκριμένοι στόχοι του σεναρίου.
Φύλλα Εργασίας
1ο Φύλλο Εργασίας
Πρώτος Έλληνας
1.    Προσπαθώντας να δώσετε σάρκα και οστά στον χαρακτήρα σας, να φτιάξετε ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα αυτού, για τον οποίο το μόνο που ξέρουμε ως τώρα είναι η εθνικότητά του, αξιοποιώντας όλους τους τρόπους συνεργασίας, επικοινωνίας και αναθεωρήσεων που προσφέρει το περιβάλλον των Google docs.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.   Θέλοντας να ζωντανέψετε τον ήρωά σας, να του δώσετε ανάσα μέσα στις χιλιάδες αναπνοές του πραγματικού κόσμου, να καταγράψετε με τη μορφή σημειώσεων κάποιες από τις σημαντικές για τον ίδιο στιγμές της προ-ιστορίας του (Google docs). Οι στιγμές αυτές δεν είναι ανάγκη να είναι αυτό που όλοι εννοούμε όταν ακούμε το επίθετο «σημαντικός». Θα μπορούσε, για παράδειγμα, κάλλιστα να είναι η στιγμή που πήρε ως δώρο το πρώτο του λούτρινο αρκουδάκι.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
1ο Φύλλο Εργασίας
Δεύτερος Έλληνας
1.    Προσπαθώντας να δώσετε σάρκα και οστά στον χαρακτήρα σας, να φτιάξετε ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα αυτού, για τον οποίο το μόνο που ξέρουμε ως τώρα είναι η εθνικότητά του,  αξιοποιώντας όλους τους τρόπους συνεργασίας, επικοινωνίας και αναθεωρήσεων που προσφέρει το περιβάλλον των Google docs.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.   Θέλοντας να ζωντανέψετε τον ήρωά σας, να του δώσετε ανάσα μέσα στις χιλιάδες αναπνοές του πραγματικού κόσμου, να καταγράψετε με τη μορφή σημειώσεων κάποιες από τις σημαντικές για τον ίδιο στιγμές της προ-ιστορίας του (Google docs). Οι στιγμές αυτές δεν είναι ανάγκη να είναι αυτό που όλοι εννοούμε όταν ακούμε το επίθετο «σημαντικός». Θα μπορούσε, για παράδειγμα, κάλλιστα να είναι η στιγμή που πήρε ως δώρο το πρώτο του λούτρινο αρκουδάκι.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
1ο Φύλλο Εργασίας
Γάλλος
1.    Προσπαθώντας να δώσετε σάρκα και οστά στον χαρακτήρα σας, να φτιάξετε ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα αυτού, για τον οποίο το μόνο που ξέρουμε ως τώρα είναι η εθνικότητά του, αξιοποιώντας όλους τους τρόπους συνεργασίας, επικοινωνίας και αναθεωρήσεων που προσφέρει το περιβάλλον των Google docs.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.   Θέλοντας να ζωντανέψετε τον ήρωά σας, να του δώσετε ανάσα μέσα στις χιλιάδες αναπνοές του πραγματικού κόσμου, να καταγράψετε με τη μορφή σημειώσεων κάποιες από τις σημαντικές για τον ίδιο στιγμές της προ-ιστορίας του (Google docs). Οι στιγμές αυτές δεν είναι ανάγκη να είναι αυτό που όλοι εννοούμε όταν ακούμε το επίθετο «σημαντικός». Θα μπορούσε, για παράδειγμα, κάλλιστα να είναι η στιγμή που πήρε ως δώρο το πρώτο του λούτρινο αρκουδάκι.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
1ο Φύλλο Εργασίας
Γερμανός
1.    Προσπαθώντας να δώσετε σάρκα και οστά στον χαρακτήρα σας, να φτιάξετε ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα αυτού, για τον οποίο το μόνο που ξέρουμε ως τώρα είναι η εθνικότητά του, αξιοποιώντας όλους τους τρόπους συνεργασίας, επικοινωνίας και αναθεωρήσεων που προσφέρει το περιβάλλον των Google docs.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.   Θέλοντας να ζωντανέψετε τον ήρωά σας, να του δώσετε ανάσα μέσα στις χιλιάδες αναπνοές του πραγματικού κόσμου, να καταγράψετε με τη μορφή σημειώσεων κάποιες από τις σημαντικές για τον ίδιο στιγμές της προ-ιστορίας του (Google docs). Οι στιγμές αυτές δεν είναι ανάγκη να είναι αυτό που όλοι εννοούμε όταν ακούμε το επίθετο «σημαντικός». Θα μπορούσε, για παράδειγμα, κάλλιστα να είναι η στιγμή που πήρε ως δώρο το πρώτο του λούτρινο αρκουδάκι).
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
1ο Φύλλο Εργασίας
Σαουδάραβας
1.    Προσπαθώντας να δώσετε σάρκα και οστά στον χαρακτήρα σας, να φτιάξετε ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα αυτού, για τον οποίο το μόνο που ξέρουμε ως τώρα είναι η εθνικότητά του,  αξιοποιώντας όλους τους τρόπους συνεργασίας, επικοινωνίας και αναθεωρήσεων που προσφέρει το περιβάλλον των Google docs.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.   Θέλοντας να ζωντανέψετε τον ήρωά σας, να του δώσετε ανάσα μέσα στις χιλιάδες αναπνοές του πραγματικού κόσμου, να καταγράψετε με τη μορφή σημειώσεων κάποιες από τις σημαντικές για τον ίδιο στιγμές της προ-ιστορίας του (Google docs). Οι στιγμές αυτές δεν είναι ανάγκη να είναι αυτό που όλοι εννοούμε όταν ακούμε το επίθετο «σημαντικός». Θα μπορούσε, για παράδειγμα, κάλλιστα να είναι η στιγμή που πήρε ως δώρο το πρώτο του λούτρινο αρκουδάκι.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
1ο Φύλλο Εργασίας
Έλληνας Ρομά
1.    Προσπαθώντας να δώσετε σάρκα και οστά στον χαρακτήρα σας, να φτιάξετε ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα αυτού, για τον οποίο το μόνο που ξέρουμε ως τώρα είναι η εθνικότητά του, αξιοποιώντας όλους τους τρόπους συνεργασίας, επικοινωνίας και αναθεωρήσεων που προσφέρει το περιβάλλον των Google docs.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.   Θέλοντας να ζωντανέψετε τον ήρωά σας, να του δώσετε ανάσα μέσα στις χιλιάδες αναπνοές του πραγματικού κόσμου, να καταγράψετε με τη μορφή σημειώσεων κάποιες από τις σημαντικές για τον ίδιο στιγμές της προ-ιστορίας του (Google docs). Οι στιγμές αυτές δεν είναι ανάγκη να είναι αυτό που όλοι εννοούμε όταν ακούμε το επίθετο «σημαντικός». Θα μπορούσε, για παράδειγμα, κάλλιστα να είναι η στιγμή που πήρε ως δώρο το πρώτο του λούτρινο αρκουδάκι.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2ο Φύλλο Εργασίας
Πρώτος Έλληνας
1.    Κλεισμένοι /ες καθώς είστε μέσα στο χώρο του ενυδρείου με κάποιον δυνάμει ληστή ανάμεσά σας και με μια μικρή κλειστοφοβία να αναπτύσσεται, καλείστε α) να καταγράψετε πρώτα τις σκέψεις που θα κάνατε μέσα σας ή και θα εξωτερικεύατε για την κατάσταση στην οποία βρίσκεστε και για τον πιθανό ένοχο-υπεύθυνο αυτής. β) να αποτυπώσετε τις σκέψεις που νομίζετε ότι οι άλλοι έγκλειστοι θα κάνουν για σας (Google docs).
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2.   Μόλις οι αστυνομικοί, τους οποίους ο φύλακας του μουσείου έχει καλέσει, φτάνουν στο χώρο του ενυδρείου και σας ρωτούν τι γνωρίζετε για την υπόθεση και ποια είναι η γνώμη σας για τον υπεύθυνο της πράξης της κλοπής απαντάτε… (Google docs)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….................................................................................................................................................................................................................................

2ο Φύλλο Εργασίας
Δεύτερος Έλληνας
1.    Κλεισμένοι/ες καθώς είστε μέσα στο χώρο του ενυδρείου με κάποιον δυνάμει ληστή ανάμεσά σας και με μια μικρή κλειστοφοβία να αναπτύσσεται, καλείστε α) να καταγράψετε πρώτα τις σκέψεις που θα κάνατε μέσα σας ή και θα εξωτερικεύατε για την κατάσταση στην οποία βρίσκεστε και για τον πιθανό ένοχο-υπεύθυνο αυτής. β) να αποτυπώσετε τις σκέψεις που νομίζετε ότι οι άλλοι έγκλειστοι θα κάνουν για σας (Google docs).
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2.       Μόλις οι αστυνομικοί, τους οποίους ο φύλακας του μουσείου έχει καλέσει, φτάνουν στο χώρο του ενυδρείου και σας ρωτούν τι γνωρίζετε για την υπόθεση και ποια είναι η γνώμη σας για τον υπεύθυνο της πράξης της κλοπής απαντάτε… (Google docs)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….................................................................................................................................................................................................................................
2ο Φύλλο Εργασίας
Γάλλος
1.    Κλεισμένοι/ες καθώς είστε μέσα στο χώρο του ενυδρείου με κάποιον δυνάμει ληστή ανάμεσά σας και με μια μικρή κλειστοφοβία να αναπτύσσεται, καλείστε α) να καταγράψετε πρώτα τις σκέψεις που θα κάνατε μέσα σας ή και θα εξωτερικεύατε για την κατάσταση στην οποία βρίσκεστε και για τον πιθανό ένοχο-υπεύθυνο αυτής. β) να αποτυπώσετε τις σκέψεις που νομίζετε ότι οι άλλοι έγκλειστοι θα κάνουν για σας (Google docs).
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.       Μόλις οι αστυνομικοί, τους οποίους ο φύλακας του μουσείου έχει καλέσει, φτάνουν στο χώρο του ενυδρείου και σας ρωτούν τι γνωρίζετε για την υπόθεση και ποια είναι η γνώμη σας για τον υπεύθυνο της πράξης της κλοπής απαντάτε… (Google docs)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2ο Φύλλο Εργασίας
Γερμανός
1.    Κλεισμένοι/ες καθώς είστε μέσα στο χώρο του ενυδρείου με κάποιον δυνάμει ληστή ανάμεσά σας και με μια μικρή κλειστοφοβία να αναπτύσσεται, καλείστε α) να καταγράψετε πρώτα τις σκέψεις που θα κάνατε μέσα σας ή και θα εξωτερικεύατε για την κατάσταση στην οποία βρίσκεστε και για τον πιθανό ένοχο-υπεύθυνο αυτής. β) να αποτυπώσετε τις σκέψεις που νομίζετε ότι οι άλλοι έγκλειστοι θα κάνουν για σας (Google docs).
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.       Μόλις οι αστυνομικοί, τους οποίους ο φύλακας του μουσείου έχει καλέσει, φτάνουν στο χώρο του ενυδρείου και σας ρωτούν τι γνωρίζετε για την υπόθεση και ποια είναι η γνώμη σας για τον υπεύθυνο της πράξης της κλοπής απαντάτε… (Google docs)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2ο Φύλλο Εργασίας
Σαουδάραβας
1.    Κλεισμένοι/ες καθώς είστε μέσα στο χώρο του ενυδρείου με κάποιον δυνάμει ληστή ανάμεσά σας και με μια μικρή κλειστοφοβία να αναπτύσσεται, καλείστε α) να καταγράψετε πρώτα τις σκέψεις που θα κάνατε μέσα σας ή και θα εξωτερικεύατε για την κατάσταση στην οποία βρίσκεστε και για τον πιθανό ένοχο-υπεύθυνο αυτής.β) να αποτυπώσετε τις σκέψεις που νομίζετε ότι οι άλλοι έγκλειστοι θα κάνουν για σας (Google docs).
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.       Μόλις οι αστυνομικοί, τους οποίους ο φύλακας του μουσείου έχει καλέσει, φτάνουν στο χώρο του ενυδρείου και σας ρωτούν τι γνωρίζετε για την υπόθεση και ποια είναι η γνώμη σας για τον υπεύθυνο της πράξης της κλοπής απαντάτε… (Google docs)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2ο Φύλλο Εργασίας
Έλληνας Ρομά
1.    Κλεισμένοι/ες καθώς είστε μέσα στο χώρο του ενυδρείου με κάποιον δυνάμει ληστή ανάμεσά σας και με μια μικρή κλειστοφοβία να αναπτύσσεται, καλείστε α) να καταγράψετε πρώτα τις σκέψεις που θα κάνατε μέσα σας ή και θα εξωτερικεύατε για την κατάσταση στην οποία βρίσκεστε και για τον πιθανό ένοχο-υπεύθυνο αυτής. β) να αποτυπώσετε τις σκέψεις που νομίζετε ότι οι άλλοι έγκλειστοι θα κάνουν για σας (Google docs).
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.       Μόλις οι αστυνομικοί, τους οποίους ο φύλακας του μουσείου έχει καλέσει, φτάνουν στο χώρο του ενυδρείου και σας ρωτούν τι γνωρίζετε για την υπόθεση και ποια είναι η γνώμη σας για τον υπεύθυνο της πράξης της κλοπής απαντάτε… (Google docs)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

3ο Φύλλο Εργασίας
Πρώτος Έλληνας
Ας υποθέσουμε ότι μετά από αυτή την περιπέτεια είστε καλεσμένος/η σε ένα παγκόσμιο αντιρατσιστικό φεστιβάλ νέων, για να μιλήσετε για τις αιτίες που δημιουργούν τα στερεότυπα κι ετοιμάζετε μια παρουσίαση στο λογισμικό παρουσιάσεων Power Point που θα συνοδεύει το λόγο σας, αξιοποιώντας το χαρακτηριστικό της πολυτροπικότητας.

3ο Φύλλο Εργασίας
Δεύτερος Έλληνας
Ας υποθέσουμε ότι μετά από αυτή σας την περιπέτεια κάνετε μια δημοσίευση σε δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης (fb) για τις συνέπειες των στερεοτύπων στη ζωή μας, αξιοποιώντας τους όρους γραφής του μέσου, ώστε να γίνει θελκτικό στο αναγνωστικό κοινό, παρά το γεγονός ότι δεν πρόκειται για ένα «εύπεπτο» θέμα.

3ο Φύλλο Εργασίας
Γάλλος
Ας υποθέσουμε ότι μετά από αυτή σας την περιπέτεια γράφετε ένα μήνυμα (email) στον καλύτερό σας φίλο/η και του μιλάτε για τους τρόπους που, κατά τη γνώμη σας, θα μπορούσαν να πολεμήσουν και να αντιμετωπίσουν τα στερεότυπα, αξιοποιώντας τα χαρακτηριστικά γραφής αυτής της μορφής επικοινωνίας, η οποία ενσωματώνει πολλά από τα γνωρίσματα της παραδοσιακής επιστολής σε νέο όμως ψηφιακό πλαίσιο.

3ο Φύλλο Εργασίας
Γερμανός
Ας υποθέσουμε ότι μετά από αυτή την περιπέτεια είστε κατειλημμένος/η από υψηλό ποιητικό οίστρο και αποφασίζετε να γράψετε σε επεξεργαστή κειμένου (Word) ένα ποίημα εναντίον των στερεοτύπων, αξιοποιώντας τη ρευστότητα του παραπάνω περιβάλλοντος και τη δυνατότητα αναθεωρήσεων.
3ο Φύλλο Εργασίας
Σαουδάραβας
Ας υποθέσουμε ότι μετά από αυτή την περιπέτεια εμπνέεστε να δημιουργήσετε μια ιστορία κόμικ στο περιβάλλον του cartoon story maker που θα δείχνει τη δύναμη των στερεοτύπων, αλλά και την αστειότητά τους. Σκοπεύετε να στείλετε την ιστορία σας σε μεγάλη εφημερίδα με την ελπίδα να δημοσιευθεί.
3ο Φύλλο Εργασίας
Έλληνας Ρομά
Μετά από αυτή σας την περιπέτεια αποφασίζετε να μιμηθείτε τον Παρασκευά του Χάκκα. Φτιάχνετε, λοιπόν, μια αφίσα στο περιβάλλον του Glogster με αντι-στερεοτυπικό/αντιρατσιστικό  περιεχόμενο, την οποία κολλάτε στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου σας και καλείτε τη σχολική κοινότητα σε αποδοχή της ετερότητας.
*Το μικροσενάριο δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της επιμόρφωσης για το Β1 επίπεδο την περασμένη χρονιά κι εφαρμόστηκε φέτος στην τάξη.
*Αν δεν υπάρχει η δυνατότητα των ψηφιακών μέσων, μπορεί να αξιοποιηθεί η δραματοποίηση, το μολύβι και το χαρτί. Σ' αυτή την περίπτωση ένας/μία από κάθε ομάδα θα λειτουργεί ως "κρυφή κάμερα" ή ως "κατάσκοπος", ώστε να μπορεί να παρακολουθεί τις σκέψεις των άλλων. 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Νεοελληνική Γλώσσα - Η Θεωρία σε ένα κείμενο Με βάση τις ερωτήσεις της Τράπεζας Θεμάτων της Γ’ Λυκείου

Κριτήριο αξιολόγησης - Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία: Κράτος Δικαίου

Η Λογοτεχνία στην Τράπεζα Θεμάτων - Μουσικοί σ' ένα παραθαλάσσιο κέντρο - Σενάριο Μαθήματος