Κριτήριο αξιολόγησης – Αρχαία Ελληνικά Γ’ Λυκείου 1η Θεματική Ενότητα 2η Διδακτική Ενότητα




Κριτήριο αξιολόγησης – Αρχαία Ελληνικά Γ’ Λυκείου
1η Θεματική Ενότητα 2η Διδακτική Ενότητα

Διδαγμένο Κείμενο
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, Προτρεπτικός πρς Θεμίσωνα, αποσπάσματα 8-9
Τ ποκεμενα πρς τν βον μν, οον τ σμα κα τ περ τ σμα, καθπερ ργαν τινα πκειται, τοτων δ’ πικνδυνς στιν χρσις, κα πλον θτερον περγζεται τος μ δεντως ατος χρωμνοις. Δε τονυν ργεσθαι τς πιστμης κτσθα τε ατν κα χρσθαι ατ προσηκντως, δι’ ς πντα τατα ε θησμεθα. Φιλοσοφητον ρα μν, ε μλλομεν ρθς πολιτεσεσθαι κα τν αυτν βον διξειν φελμως. τι τονυν λλαι μν εσιν α ποιοσαι καστον τν ν τ βίῳ πλεονεκτημτων πιστμαι, λλαι δ α χρμεναι ταταις, κα λλαι μν α πηρετοσαι, τεραι δ α πιτττουσαι, ν ας στιν ς ν γεμονικωτραις παρχοσαις τ κυρως ν γαθν. Ε τονυν μνη το κρνειν χουσα τν ρθτητα κα τ λγ χρωμνη κα τ λον γαθν θεωροσα, τις στ φιλοσοφα, χρσθαι πσι κα πιτττειν κατ φσιν δναται, φιλοσοφητον κ παντς τρπου, ς μνης φιλοσοφας τν ρθν κρσιν κα τν ναμρτητον πιτακτικν φρνησιν ν αυτ περιεχοσης.
Α1. α. 1) «ργαν»: Σε ποιες λέξεις του αρχαίου κειμένου αναφέρεται το ουσιαστικό; (μονάδες 2)
2) «ν ας στιν ς ν γεμονικωτραις παρχοσαις τ κυρως ν γαθν»: Σε ποιους όρους αναφέρεται η παραπάνω αναφορική πρόταση; (μονάδες 2)
β. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό που αντιστοιχεί σε κάθε μία από τις παρακάτω περιόδους λόγου και δίπλα σε αυτόν τη λέξη «Σωστό», αν είναι σωστή, ή τη λέξη «Λάθος», αν είναι λανθασμένη, με βάση το αρχαίο κείμενο (μονάδες 3), και να τεκμηριώσετε κάθε απάντησή σας γράφοντας τις λέξεις/φράσεις του αρχαίου κειμένου που την επιβεβαιώνουν (μονάδες 3).
1. Ο άνθρωπος κάνει πάντα κακή χρήση των πραγμάτων που διαθέτει για τη ζωή του.
2. Η ανάγκη της φιλοσοφίας σχετίζεται και με τη θέση του ανθρώπου ως πολίτη μέσα στην κοινωνία.
3. Ο Αριστοτέλης πιστεύει ότι σε μερικές περιπτώσεις ο άνθρωπος πρέπει να φιλοσοφεί. (μονάδες 6)
Μονάδες 10
Β1. Ποιος ο ρόλος του ρηματικού επιθέτου φιλοσοφητέον; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με στοιχεία του κειμένου.
Μονάδες 10
Β2. Ποια σημασία και αξία δίνει ο Αριστοτέλης στον ορθό λόγο μέσα στο κείμενο; Να στηρίξετε την απάντησή σας με κειμενικές αναφορές.
Μονάδες 10
Β3. Να χαρακτηρίσετε ως σωστές ή λανθασμένες τις παρακάτω φράσεις:
1.     Στη δίκη του κατά την πρώτη ψηφοφορία, ο Σωκράτης κρίθηκε ένοχος με μέτρια πλειοψηφία (300 έναντι 201).
2.    Η 7η Επιστολή του Πλάτωνα αποτελεί ένα είδος αυτοβιογραφίας.
3.    Ο ενθουσιώδης Ιπποκράτης ρωτά τον Σωκράτη τι μπορεί να μάθει κοντά στον μεγάλο σοφιστή Πρωταγόρα.
4.    Ο Πλάτωνας σχεδιάζει την Πολιτεία του για να εξετάσει το πώς λειτουργεί μέσα σ’ αυτή η δικαιοσύνη.
5.    Η ιδεώδης πολιτεία κοσμείται από σωφροσύνη επειδή το κάθε στοιχείο εκπληρώνει τη λειτουργία του χωρίς να παρακωλύει τη λειτουργία των άλλων.
Μονάδες 10
Β4. α. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό που αντιστοιχεί σε καθεμία από τις λέξεις της Στήλης Α του παρακάτω πίνακα και δίπλα σε αυτόν το γράμμα της πρότασης από τη Στήλη Β που αντιστοιχεί στην ορθή σημασία της λέξης , σύμφωνα με το κείμενο του Αριστοτέλη.  (μονάδες 5)
β. Να γράψετε μία περίοδο λόγου με καθεμία από τις λέξεις της Στήλης Α του παρακάτω πίνακα. Να χρησιμοποιήσετε την κάθε λέξη με διαφορετική σημασία από εκείνη που της δίνει ο Αριστοτέλης στο αρχαίο κείμενο. Οι λέξεις πρέπει να είναι σε οποιοδήποτε μέρος του λόγου και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε οποιονδήποτε γραμματικό τύπο. (μονάδες 5)
1.     ποκεμενα  
α) μέρος της συντακτικής δομής μιας πρότασης
β) τα αναγκαία για τη ζωή πράγματα
2.    μλλομεν
α) σκοπεύουμε
β) αναβάλλουμε
3.    πλεονεκτημτων  
α) προτερήματα
β) ωφέλεια
4.    γεμονικωτραις  
α) αρχηγικές
β) σημαντικές
5.    λγ  
α) λογική
β) ομιλία

Μονάδες 10
Β5. Παράλληλο Κείμενο
Αριστοτέλης, Πολιτικά Α 2, 15-16
Γιατί όπως ο άνθρωπος είναι το ανώτερο από όλα τα όντα όταν φτάνει στην τελειότητά του, έτσι όταν σπάζει τη σχέση του με τον νόμο και τη δικαιοσύνη γίνεται το χειρότερο από όλα. Δεν υπάρχει πιο ανυπόφορο και πιο ολέθριο πράγμα από την αδικία που διαθέτει όπλα. Ο άνθρωπος, από την άλλη, γεννιέται εφοδιασμένος από τη φύση με όπλα για να υπηρετήσει τη φρόνηση και την αρετή, που όμως μπορεί να τα χρησιμοποιήσει εξ ολοκλήρου και για αντίθετους σκοπούς. Γι' αυτό ο δίχως αρετή άνθρωπος είναι από όλα τα όντα το πιο ανόσιο και το πιο άγριο, το χειρότερο από όλα στις ερωτικές απολαύσεις και στις απολαύσεις του φαγητού. Η δικαιοσύνη είναι στοιχείο συστατικό της πόλης· είναι αυτό που συγκρατεί την τάξη στην πολιτική κοινωνία.
Αφού μελετήσετε το παραπάνω απόσπασμα από τα Πολιτικά του Αριστοτέλη και το πρωτότυπο κείμενο που σας δόθηκε, να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:
α) Ποια θέση υποστηρίζει ο Αριστοτέλης στο πρωτότυπο κείμενο για την κακή χρήση του σώματος από τον άνθρωπο;  (Μονάδες 5)
β) Διατηρεί ο φιλόσοφος την παραπάνω θέση και στο παράλληλο κείμενο; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας με στοιχεία του παράλληλου κειμένου.   (Μονάδες 5)
Μονάδες 10


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κριτήριο αξιολόγησης - Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία: Κράτος Δικαίου

Λογοτεχνία: Σχέδιο μαθήματος στο ποίημα του Γ. Ρίτσου "Κι εσύ να λείπεις" - Αξιοποίηση των τεχνικών του θεάτρου

Η Λογοτεχνία στην Τράπεζα Θεμάτων - Μουσικοί σ' ένα παραθαλάσσιο κέντρο - Σενάριο Μαθήματος