Κριτήριο Αξιολόγησης Αρχαία Ελληνικά Γ’ Λυκείου Φάκελος Υλικού 1η Θεματική Ενότητα 3η Διδακτική Ενότητα ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ, Επιστολή στον Μενοικέα, 122





Κριτήριο Αξιολόγησης Αρχαία Ελληνικά Γ’ Λυκείου
Φάκελος Υλικού 1η Θεματική Ενότητα 3η Διδακτική Ενότητα
ΕΠΙΚΟΥΡΟΣ, Επιστολή στον Μενοικέα, 122
Μτε  νος  τις  ν  μελλτω  φιλοσοφεν,  μτε  γρων  πρχων  κοπιτω  φιλοσοφν·  οτε  γρ  ωρος  οδες  στιν  οτε  πρωρος  πρς  τ  κατ  ψυχν  γιανον.    δ  λγων    μπω  το  φιλοσοφεν  πρχειν  ραν    παρεληλυθναι  τν  ραν,  μοις  στιν  τ  λγοντι  πρς  εδαιμοναν    μήπω  παρεναι  τν  ραν    μηκτι  εναι.  στε  φιλοσοφητον  κα  νέῳ  κα  γροντι,  τ  μν  πως  γηρσκων  νεζ  τος  γαθος  δι  τν  χριν  τν  γεγοντων,  τ  δ  πως  νος  μα  κα  παλαις    δι  τν  φοβαν  τν  μελλντων.  Μελετν  ον  χρ  τ  ποιοντα  τν  εδαιμοναν,  επερ  παροσης   μν  ατς  πντα  χομεν,  ποσης  δ  πντα  πρττομεν  ες  τ  τατην  χειν.
Α1. ωρος, πρωρος: Αφού δώσετε τη σημασία των λέξεων, να βρείτε σε ποιους όρους της προηγούμενης περιόδου (Μτε  νος … φιλοσοφν) αναφέρονται. 

                                                                                           Μονάδες 5
Α2. Με ποιες καταστάσεις παραλληλίζεται η άρνηση της ενασχόλησης με τη φιλοσοφία στο παρακάτω χωρίο: Μτε  νος … μηκτι  εναι  
     Μονάδες 5
Β1. στε  φιλοσοφητον …  μελλντων: Στο σημείο αυτό υπάρχει ένα οξύμωρο σχήμα. Αφού το εντοπίσετε, να προσπαθήσετε να καταγράψετε την πορεία της σκέψης του φιλοσόφου.                                                                                                                                                                                       Μονάδες 10
Β2. Ποια η θέση της ευδαιμονίας στην επικούρεια φιλοσοφία, όπως φαίνεται στο παρακάτω χωρίο: Μελετν  ον … τατην  χειν;       
                                                              Μονάδες 10
Β3. Να επιβεβαιώσετε την ορθότητα των παρακάτω λέξεων, γράφοντας δίπλα σε καθεμιά τη λέξη Σωστό ή Λάθος.
                                                                          Μονάδες 10
α) Ο Πλάτωνας ήταν ταπεινής καταγωγής.
β) Η ενασχόληση με την πολιτική δεν ήταν ποτέ στα ενδιαφέροντα του Πλάτωνα.
γ) Οι πρώτοι διάλογοι του Πλάτωνα γράφτηκαν μετά το θάνατο του Σωκράτη.
δ) Είναι βέβαιο ότι ο Πλάτωνας επισκέφτηκε την Αίγυπτο.
ε) Στις Συρακούσες ο Πλάτωνας προσπάθησε να κάνει πραγματικότητα την πολιτική του φιλοσοφία για την ανάγκη ή οι άρχοντες να φιλοσοφήσουν ή οι φιλόσοφοι να κυβερνήσουν.
Β4. α) Από το ουσιαστικό ραν να δημιουργήσετε δύο επίθετα στη νέα ελληνική και να σχηματίσετε με αυτά δύο φράσεις, στις οποίες θα γίνεται φανερή η σημασία τους.             
                                                                               Μονάδες 5
  β) Ποια η σημασία της αντωνυμίας πντα  στο τέλος του κειμένου; Να δημιουργήσετε στη συνέχεια μια φράση στη νέα ελληνική, στην οποία η λέξη θα χρησιμοποιείται ως επίρρημα.   
                                                                             Μονάδες 5
Β5. Ο Επίκουρος στην επιστολή του προτρέπει όλους προς τη φιλοσοφία, καθώς θεωρεί ότι αυτή οδηγεί στην ευδαιμονία. Ποιες απόψεις για την κατάκτηση της ευδαιμονίας εκφράζει ο συγγραφέας του παρακάτω κειμένου;
                                                                                          Μονάδες 10
Ο Βίκτωρ Φρανκλ, ζώντας την τραγική εμπειρία του ναζιστικού στρατοπέδου Άουσβιτς κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, γράφει το παρακάτω κείμενο.
… περπατούσαμε με δυσκολία στο σκοτάδι πάνω σε πέτρες και λακκούβες, σε έναν δρόμο που οδηγούσε στο στρατόπεδο. Οι φρουροί φωνάζανε και μας χτυπάγανε με τα κοντάκια των όπλων τους. Όσοι δεν μπορούσαν να περπατήσουν στηρίζονταν στους ώμους των διπλανών τους. Δεν αρθρώναμε λέξη. Ο παγωμένος αέρας δεν προσφέρονταν για κουβέντες. Προστατεύοντας το στόμα του πίσω από τον ανασηκωμένο γιακά του, ο διπλανός μου μου είπε ξαφνικά: αν οι γυναίκες μας μιας έβλεπαν τώρα! Ελπίζω αυτές τουλάχιστον να είναι καλύτερα και να μην περνάνε αυτά που περνάμε εμείς.. Αυτή η φράση με έκανε να σκεφτώ και τη δική μου σύζυγο. Και καθώς παραπατούσαμε για μίλια, γλιστρώντας στους παγετούς, υποστηρίζοντας ο ένας τον άλλο, σηκώνοντας ο ένας τον άλλο και προχωρώντας, δεν είπαμε τίποτα, αλλά και οι δυο ξέραμε: ο καθένας μας σκέφτονταν την γυναίκα του. Που και που κοίταζα τον ουρανό, όπου τα αστέρια σβήνανε και το χρώμα της ανατολής άρχιζε να φωτίζει πίσω από το σύννεφα. Αλλά το μυαλό μου ήταν κολλημένο στην εικόνα της γυναίκας μου, που την φανταζόμουνα με μια απόκοσμη ακρίβεια. Την άκουγα να μου μιλάει, την είδα να μου χαμογελάει με μια ειλικρινή και ενθαρρυντική όψη. Πραγματική ή οπτασία, η όψη της ήταν πιο φωτεινή από τον ήλιο που άρχισε να ανατέλλει.. Τότε μια σκέψη με καθήλωσε: για πρώτη φορά στη ζωή μου είδα την αλήθεια όπως αποδίδεται από τόσους ποιητές και διακηρύσσεται από τόσους διανοητές. Η αλήθεια ότι η αγάπη είναι ο μέγιστος σκοπός ενός ανθρώπου. Και τότε κατανόησα το μυστικό: η λύτρωση του ανθρώπου είναι μέσω της αγάπης και στην αγάπη. Κατάλαβα πως ένας άνθρωπος που δεν του έμεινε τίποτα στον κόσμο, μπορεί να είναι ευδαίμονας για μια στιγμή, σκεπτόμενος ένα αγαπημένο του πρόσωπο. Σε μια κατάσταση έσχατης απόγνωσης, όταν ένας άνθρωπος το μόνο που μπορεί να καταφέρει είναι να αντέξει τις δοκιμασίες του με έναν έντιμο τρόπο, μπορεί σε αυτή την κατάσταση να αυτοεκληρωθεί ως άνθρωπος, μέσω της σκέψης και της νοερής εικόνας ενός αγαπημένου προσώπου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κριτήριο αξιολόγησης - Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία: Κράτος Δικαίου

Λογοτεχνία: Σχέδιο μαθήματος στο ποίημα του Γ. Ρίτσου "Κι εσύ να λείπεις" - Αξιοποίηση των τεχνικών του θεάτρου

Η Λογοτεχνία στην Τράπεζα Θεμάτων - Μουσικοί σ' ένα παραθαλάσσιο κέντρο - Σενάριο Μαθήματος