Κριτήριο Αξιολόγησης Αρχαία Ελληνικά Γ’ Λυκείου Φάκελος Υλικού 2η Θεματική Ενότητα 4η Διδακτική Ενότητα ΠΛΑΤΩΝ Πρωταγόρας 320c-321b





Κριτήριο Αξιολόγησης Αρχαία Ελληνικά Γ’ Λυκείου
Φάκελος Υλικού 2η Θεματική Ενότητα 4η Διδακτική Ενότητα
ΠΛΑΤΩΝ Πρωταγόρας 320c-321b
ν  γρ  ποτε  χρνος  τε  θεο  μν  σαν,  θνητ δ γνη  οκ  ν.  πειδ δ  κα  τοτοις  χρνος  λθεν  εμαρμνος  γενσεως,  τυποσιν  ατ  θεο  γς  νδον  κ  γς  κα   πυρς  μεξαντες  κα  τν  σα  πυρ  κα  γ   κερννυται.  πειδ δ’  γειν  ατ  πρς   φς   μελλον,  προσταξαν Προμηθε  κα  πιμηθε  κοσμσα  τε  κα   νεμαι  δυνμεις   κστοις   ς  πρπει.  Προμηθα δ   παραιτεται  πιμηθες   ατς  νεμαι, “Νεμαντος  δ  μου”, φη, “πσκεψαι.” κα   οτω  πεσας  νμει.  Νμων  δ  τος  μν  σχν  νευ  τχους  προσπτεν,  τος  δ’  σθενεστρους  τχει  κσμει.  τος  δ  πλιζε,  τος  δ’  οπλον  διδος  φσιν   λλην   τιν’  ατος  μηχαντο   δναμιν  ες σωτηραν.    μν  γρ  ατν  σμικρτητι  μπισχεν,  πτηνν  φυγν    κατγειον  οκησιν νεμεν.    δ  ηξε  μεγθει,  τδε  ατ  ατ  σζεν.  κα  τλλα   οτως   πανισν  νεμεν.  Τατα  δ  μηχαντο  ελβειαν  χων  μ  τι  γνος  ϊστωθεη.  πειδ  δ  ατος  λληλοφθοριν   διαφυγς  πρκεσε,  πρς  τς κ  δις  ρας  εμρειαν  μηχαντο  μφιεννς  ατ  πυκνας  τε  θριξν  κα  στερεος  δρμασιν,  κανος  μν   μναι  χειμνα,  δυνατος  δ κα  καματα, κα  ες  ενς   οσιν  πως  πρχοι  τ  ατ  τατα  στρωμν οκεα  τε  κα  ατοφυς  κστ.  κα  ποδν   τ  μν  πλας,  τ  δ  [θριξν  κα]  δρμασιν  στερεος  κα ναμοις.  Τοντεθεν  τροφς  λλοις  λλας  ξεπριζεν,  τος  μν  κ  γς  βοτνην,  λλοις   δ  δνδρων  καρπος,  τος  δ  ῥίζας.  στι  δ’  ος  δωκεν  εναι  τροφν  ζων  λλων  βορν.  κα   τος  μν  λιγογοναν  προσψε,  τος  δ’  ναλισκομνοις  π τοτων  πολυγοναν,  σωτηραν  τ  γνει  πορζων.
Α1. Σε ποιον όρο αναφέρεται η χρονική πρόταση «τε  θεο  μν  σαν» και ποια αντίληψή του πιστεύετε ότι δηλώνει με αυτή ο σοφιστής;                                                                                                                                                                                         Μονάδες 5
Α2. Να εξετάσετε την ορθότητα των παρακάτω φράσεων, γράφοντας δίπλα στο γράμμα της καθεμιάς τη λέξη Σωστό ή Λάθος.  
                                                                    Μονάδες 5
α) Η γέννηση των θνητών όντων είχε καθοριστεί από τους θεούς.
β) Τα θνητά όντα πλάστηκαν από γη και φωτιά.
γ) Όταν οι θεοί διέταζαν τον Προμηθέα και τον Επιμηθέα να εξοπλίσουν τα θνητά όντα, αυτά βρίσκονταν στο εσωτερικό της γης.
δ) Ο Επιμηθέας στα δυνατά σωματικά ζώα έδινε το χάρισμα της  ταχύτητας.
ε) Στόχος του Επιμηθέα ήταν η επιβίωση όλων των θνητών όντων.
Β1. Πώς εξηγείται η παρουσία των θεών στην αφήγηση του αγνωστικιστή Πρωταγόρα;    
                                                                                     Μονάδες 10
Β2. Ποιοι είναι οι στόχοι της εργασίας του Επιμηθέα;   
                                                             Μονάδες 10
Β3. Να επιβεβαιώσετε την ορθότητα των παρακάτω λέξεων, γράφοντας δίπλα σε καθεμιά τη λέξη Σωστό ή Λάθος.
                                                                         Μονάδες 10
α) Ο Πλάτωνας ίδρυσε την Ακαδημία μετά το πρώτο ταξίδι στις Συρακούσες.
β) Μεγάλη σημασία στην Ακαδημία είχε η επιστήμη των μαθηματικών.
γ) Ο Αριστοτέλης ακολούθησε τη φιλοσοφική πορεία του δασκάλου του Πλάτωνα.
δ) Ο πλατωνικός διάλογος Πρωταγόρας αποτελείται από μια εισαγωγή κι έναν πρόλογο.
ε) Στην Εισαγωγή του διαλόγου Πρωταγόρας ο Σωκράτης μιλά για τη σφοδρή επιθυμία του Ιπποκράτη να γίνει μαθητής του σοφιστή
Β4.  θνητ, νδον , μεξαντες, σχν, σωτηραν  : Αφού δώσετε τη σημασία των παραπάνω λέξεων στη νέα ελληνική, να χρησιμοποιήσετε τις αντώνυμές τους νεοελληνικές λέξεις σε φράσεις, στις οποίες θα φαίνεται η σημασία τους.
                                                                                         Μονάδες 10
Β5. Να μελετήσετε συγκριτικά το μύθο του Πρωταγόρα με το απόσπασμα από τη Γένεση της Παλαιάς Διαθήκης. Ποιες αναλογίες και ποιες διαφορές εντοπίζετε μεταξύ των δύο κειμένων;        
                                                                   Μονάδες 10

Στην αρχή ο θεός έκανε τον ουρανό και τη γη. […] Και είπε ο Θεός να γίνει φως. Και έγινε φως. Και είδε ο θεός ότι το φως είναι καλό και διαχώρισε ο Θεός το φως από το σκοτάδι. […] Και είπε ο Θεός να βγάλουν τα νερά των θαλασσών ψάρια και ερπετά και πτηνά που πετούν στον ουρανό. Και έγινε έτσι. Και δημιούργησε ο Θεός τα κήτη τα μεγάλα και κάθε ερπετό, τα οποία έβγαλε από τα νερά, και κάθε πτηνό. Και είδε ο Θεός ότι όλα ήταν καλά. Και ευλόγησε ο θεός αυτά, λέγοντας: να αυξάνεσθε και να γεμίσετε τα νερά στις θάλασσες, το ίδιο και τα πτηνά. Και έγινε βράδυ και έγινε πρωί, ημέρα πέμπτη (της Δημιουργίας). Και είπε ο Θεός: ας βγάλει η γη ζωντανές ψυχές σύμφωνα με το είδος τους, τετράποδα και ερπετά και θηρία της γης. Κι έτσι έγινε. […] Και είδε ο Θεός ότι όλα ήταν καλά. Και είπε ο Θεός: ας κάνουμε τον άνθρωπο σύμφωνα με τη δική μας εικόνα και με δυνατότητα να μοιάσει με μας. […] Και δημιούργησε ο Θεός τον άνθρωπο, όμοιο με το Θεό, τον άντρα και τη γυναίκα. Και ευλόγησε αυτούς ο Θεός λέγοντας: να αυξάνεσθε και να γεμίσετε τη γη και να κυριαρχήσετε σε αυτή και να εξουσιάζετε τα ψάρια της θάλασσας και τα πτηνά του ουρανού και όλα τα κτήνη της γης και όλα τα ερπετά που έρπουν πάνω στη γη. Και είπε ο Θεός: να, σας έδωσα όλα τα χορτάρια που είναι σπαρμένα πάνω σε όλη τη γη και όλα τα δέντρα για τη διατροφή σας. […] Και είδε ο Θεός όσα έκανε. Και ήταν όλα πολύ καλά. Και έγινε βράδυ και έγινε πρωί, ημέρα έκτη.

Σχόλια

  1. Ευχαριστούμε ! Ίσως βοηθούσαν και οι απαντήσεις γιατί υπάρχουν υποψήφιοι που προσπαθούν να διαβάσουν μόνοι τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχεις δίκιο, Ελένη. Θα προσπαθήσω σύντομα. Μεταξύ εργασίας, οικογένειας και μεταπτυχιακού το 24ωρο είναι συνήθως λίγο. Οπωσδήποτε, όμως, οι απαντήσεις, έστω διαγραμματικά, θα ήταν σημαντικές. Ευχαριστώ πολύ!

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κριτήριο αξιολόγησης - Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία: Κράτος Δικαίου

Λογοτεχνία: Σχέδιο μαθήματος στο ποίημα του Γ. Ρίτσου "Κι εσύ να λείπεις" - Αξιοποίηση των τεχνικών του θεάτρου

Η Λογοτεχνία στην Τράπεζα Θεμάτων - Μουσικοί σ' ένα παραθαλάσσιο κέντρο - Σενάριο Μαθήματος