Κριτήριο Αξιολόγησης Αρχαία Ελληνικά Γ' Λυκείου Φάκελος Υλικού 2η Θεματική Ενότητα 6η Διδακτική Ενότητα




Κριτήριο Αξιολόγησης – Αρχαία Ελληνικά
Διδακτική Ενότητα 6


ΠΛΑΤΩΝ, Πρωταγόρας 322a-323a
πειδ δ   νθρωπος   θεας  μετσχε  μορας,   πρτον  μν   δι τν  το  θεο  συγγνειαν   ζων  μνον  θεος  νμισεν,   κα  πεχερει  βωμος  τε  δρεσθαι  κα  γλματα  θεν·   πειτα  φωνν  κα  νματα   ταχ διηρθρσατο  τ  τχν,   κα  οκσεις  κα σθτας   κα  ποδσεις  κα  στρωμνς   κα  τς  κ  γς  τροφς  ηρετο.   Οτω  δ  παρεσκευασμνοι   κατ’  ρχς   νθρωποι  κουν  σπορδην,   πλεις  δ  οκ  σαν·   πλλυντο  ον  π  τν  θηρων   δι  τ  πανταχ  ατν   σθενστεροι  εναι,   κα    δημιουργικ  τχνη  ατος   πρς  μν  τροφν  καν   βοηθς   ν,  πρς δ τν  τν   θηρων πλεμον  νδες   —πολιτικν   γρ τχνην  οπω  εχον,  ς   μρος  πολεμικ  ζτουν  δ  θροζεσθαι   κα  σζεσθαι  κτζοντες  πλεις·    τ’  ον  θροισθεεν,    δκουν λλλους    τε  οκ   χοντες   τν  πολιτικν  τχνην,    στε  πλιν  σκεδαννμενοι  διεφθεροντο.   Ζες  ον  δεσας   περ  τ  γνει  μν   μ  πλοιτο  πν,   ρμν  πμπει   γοντα  ες  νθρπους   αδ  τε  κα δκην,   ν’  εεν  πλεων  κσμοι  τε  κα  δεσμο  φιλας  συναγωγο.   ρωτ  ον  ρμς  Δα   τνα  ον  τρπον   δοη   δκην κα   αδ νθρποις·   «Πτερον  ς  α  τχναι  νενμηνται,  οτω  κα  τατας  νεμω;  νενμηνται   δ  δε·   ες  χων  ατρικν   πολλος  κανς  διταις,   κα  ο  λλοι  δημιουργο·   κα   δκην  δ  κα  αδ   οτω  θ  ν  τος  νθρποις,     π  πντας  νεμω;»   «π  πντας»,  φη    Ζες,   «κα  πντες   μετεχντων·  ο γρ  ν  γνοιντο  πλεις,   ε λγοι   ατν   μετχοιεν  σπερ  λλων  τεχνν·   κα  νμον  γε  θς  παρ’  μο   τν   μ δυνμενον   αδος  κα  δκης  μετχειν   κτενειν  ς  νσον  πλεως».   Οτω  δ,    Σκρατες,   κα δι   τατα   ο  τε  λλοι  κα  θηναοι,  ταν  μν  περ  ρετς  τεκτονικς     λγος     λλης  τινς  δημιουργικς,   λγοις  οονται  μετεναι  συμβουλς,  κα  ἐάν  τις  κτς  ν  τν  λγων  συμβουλεύῃ,   οκ  νχονται,   ς  σ  φς  —εκτως,  ς  γ  φημι—  ταν  δ  ες  συμβουλν  πολιτικς  ρετς  ωσιν,   ν  δε δι δικαιοσνης   πσαν  ἰέναι  κα  σωφροσνης,  εκτως  παντος  νδρς  νχονται,  ς  παντ  προσκον  τατης   γε  μετχειν  τς  ρετς    μ εναι  πλεις.   Ατη,    Σκρατες,   τοτου ατα.
Α1. Να καταγράψετε τα επιτεύγματα του ανθρώπινου γένους μετά την προσφορά του Προμηθέα κατά τη δημιουργία του τεχνικού πολιτισμού.
                                           Μονάδες 7
Α2. Να χαρακτηρίσετε ως σωστή ή λανθασμένη καθεμιά από τις παρακάτω προτάσεις:
                                           Μονάδες 3
α) Οι άνθρωποι δημιούργησαν κοινωνίες συγχρόνως με την ανάπτυξη τεχνικού πολιτισμού.
β) Η πολεμική τέχνη καλλιεργείται μέσα σε συνθήκες πολιτικής οργάνωσης.
γ) Ο Δίας παρουσιάζεται αδιάφορος απέναντι στον άνθρωπο.
Β1. Αφού καταγράψετε τα δώρα του Δία στο ανθρώπινο γένος και δώσετε σύντομα το νοηματικό τους περιεχόμενο, να καταθέσετε τους προβληματισμούς σας σχετικά με το αν αυτά αποτελούν έμφυτα ή επίκτητα χαρακτηριστικά για τον άνθρωπο.
                                           Μονάδες 10
Β2. «πειδ δ νθρωπος θεας μετσχε μορας»: Πώς αντιλαμβάνεστε το περιεχόμενο της παραπάνω φράσης και ποια τα αποτελέσματα της σχέσης που δηλώνεται εδώ στη ζωή του ανθρώπου;
                                          Μονάδες 10
Β3. Να αντιστοιχίσετε τις φράσεις της στήλης Α με τις σωστές απαντήσεις της στήλης Β.
                                          Μονάδες 10
Α
Β
α) Ο Σωκράτης στο σπίτι του Καλλία συναντά και τον:
β) Ο Πρωταγόρας στο διάλογο παρουσιάζεται ως:
γ) Ο Πρωταγόρας διδάσκει την:
δ) Το θέμα του Πρωταγόρα είναι η:
ε) Οι σοφιστές ήταν οι πρωτοπόροι της:
1) ευβουλία
2) φύση της αρετής
3) σοφιστή Ιππία
4) φιλολογίας
5) αλαζονικός

Β4. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω φράσεις με λέξεις της νέας ελληνικής, οι οποίες θα είναι ετυμολογικά συγγενείς με λέξεις του κειμένου.
                                          Μονάδες 10
Η ………………………….. της αστυνομίας οδήγησε στη σύλληψη των κακοποιών. Αυτοί ……………………….. σε ληστείες τραπεζών τραπεζών. Είχαν νοικιάσει μια ……………………. σε απομονωμένη περιοχή, η οποία μετατράπηκε σε ……………………………. περιοχή, λόγω των πυροβολισμών που ανταλλάχτηκαν. Από την ανταλλαγή πυρών υπέστη φθορές ένα κτήριο μοναδικής …………………………… αξίας.

Β5. Αφού παρουσιάσετε τις θέσεις που εκφράζονται στο παρακάτω κείμενο που σας δίνεται μεταφρασμένο να εντοπίσετε το σημείο του κειμένου αναφοράς το οποίο φαίνεται να απηχεί τις απόψεις του Μάρκου Αυρήλιου και να συγκρίνετε τις απόψεις του στωικού φιλόσοφου – αυτοκράτορα με τις απόψεις του Πρωταγόρα για το θέμα των ανθρώπινων κοινωνιών.
                                          Μονάδες 10
Ούτε μπορώ να οργισθώ εναντίον του συγγενή μου ούτε να τον μισήσω· γεννηθήκαμε όλοι για συνεργασία, όπως τα πόδια, τα χέρια, τα βλέφαρα, η απάνω και η κάτω οδοντοστοιχία. Επομένως, αφύσικο είναι ν' αντιπράττουμε ο ένας του άλλου· και θα ήταν αντίπραξη, αν αισθανόμουν αγανάκτηση ή αποστροφή.
(Μάρκος Αρήλιος, T ες αυτόν, Β, 1)





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κριτήριο αξιολόγησης - Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία: Κράτος Δικαίου

                     Κείμενο 1 Άρθρο του Βασίλη Σπυριδωνίδη στην εφημερίδα Καθημερινή. Γιατί στην Ελλάδα είμαστε καχύποπτοι με τα πλαίσι...