Παράλληλα Κείμενα: Αρχαία Γ Λυκείου Φάκελος Υλικού 1η Διδακτική Ενότητα
Παράλληλα Κείμενα: Αριστοτέλης, Μετά τα
φυσικά
Διαβάζοντας το κείμενο της 1ης
θεματικής ενότητας και το ποίημα που σας δίνεται, θα βρίσκατε ομοιότητες
ανάμεσα στον άνθρωπο που θαυμάζει του Αριστοτέλη και στο παιδί του ποιήματος;
Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας με κειμενικά στοιχεία.
Διὰ γὰρ τὸ θαυμάζειν οἱ ἄνθρωποι καὶ νῦν καὶ τὸ πρῶτον ἤρξαντο φιλοσοφεῖν, ἐξ ἀρχῆς μὲν τὰ πρόχειρα τῶν ἀτόπων θαυμάσαντες, εἶτα κατὰ μικρὸν οὕτω προϊόντες καὶ περὶ τῶν μειζόνων διαπορήσαντες, οἷον περί τε τῶν τῆς σελήνης παθημάτων καὶ τῶν περὶ τὸν ἥλιον καὶ τὰ ἄστρα καὶ περὶ τῆς τοῦ παντὸς γενέσεως. Ὁ δ’ ἀπορῶν καὶ θαυμάζων οἴεται ἀγνο εῖν (διὸ καὶ ὁ φιλόμυθος φιλόσοφός πώς ἐστιν· ὁ γὰρ μῦθος σύγκειται ἐκ θαυμασίων)· ὥστ’ εἴπερ διὰ τὸ φεύγειν τὴν ἄγνοιαν ἐφιλοσόφησαν, φανερὸν ὅτι διὰ τὸ εἰδέναι τὸ ἐπίστασθαι ἐδίω κον καὶ οὐ χρήσεώς τινος ἕνεκεν. Μαρτυρεῖ δὲ αὐτὸ τὸ συμβεβηκός· σχεδὸν γὰρ πάντων ὑπαρχόντων
τῶν ἀναγκαίων καὶ τῶν πρὸς ῥᾳστώνην καὶ διαγωγὴν ἡ τοιαύτη
φρόνησις ἤρξατο ζητεῖσθαι. Δῆλον οὖν ὡς δι’ οὐδεμίαν αὐτὴν ζητοῦμεν χρείαν ἑτέραν, ἀλλ’ ὥσπερ ἄνθρωπος, φαμέν, ἐλεύθερος ὁ αὑτοῦ ἕνεκα καὶ μὴ ἄλλου ὤν, οὕτω καὶ αὐτὴν ὡς μόνην οὖσαν ἐλευθέραν τῶν ἐπιστημῶν· μόνη γὰρ αὕτη αὑτῆς ἕνεκέν ἐστιν.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, Μετὰ
τὰ φυσικά, Α 2, 98b12-28 [149 λ.]
Σαν ήταν
το παιδί παιδί,
γι' αυτές
τις ερωτήσεις ήταν η ώρα:
Γιατί
είμαι εγώ εγώ και όχι εσύ;
Γιατί
είμαι εγώ εδώ και όχι εκεί;
O χρόνος
πότε άρχισε κι ο χώρος πού τελειώνει;
Mήπως δεν
είναι παρά όνειρο η ζωή κάτω απ' τον ήλιο;
Mήπως
αυτά που βλέπω, ακούω κι οσμίζομαι
δεν είναι
παρά το είδωλο ενός κόσμου πριν τον κόσμο;
Στ'
αλήθεια υπάρχει το κακό, και άνθρωποι
που είναι
πραγματικά κακοί;
Πώς
γίνεται εγώ, αυτό που είμαι εγώ,
να μην
υπάρχω πριν να υπάρξω,
και
κάποτε εγώ, αυτό που είμαι εγώ,
αυτό που
ήμουν να μην είμαι πια;
Πέτερ
Χάντκε
Πηγή
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου